Ripozali.lv uzdevums ir sniegt visu nepieciešamo informāciju, kā ikviens var ikdienā ripot zaļāk! Šajā vietnē ir apkopota informācija, kas ļauj atrast finansiāli pieejamu jaunu vai lietotu transportlīdzekli – elektrovelosipēdu, elektroauto, lādējamu hibrīdu vai vienkārši dabai draudzīgāku iekšdedzes dzinēja auto!
Vietnes www.ripozali.lv izveidotāji ir Viedās pilsētās klasteris un biedrība “Auto asociācija”, kas pārstāv lielāko daļu Latvijas jaunu auto tirgotāju.
Mēs uzskatām, ka katram Latvijas nodokļu maksātājam ir tiesības pārvietoties pēc iespējas drošākā, jaunākā, tehnoloģiski modernākā, “zaļākā” automobilī, tāpēc Latvijas valdībai nepieciešams nākt pretī ar adekvātu, daudzveidīgu tiešu un netiešu atbalstu ikvienam, kas nolemj iegādāties šādu, laikmeta garam atbilstošu automobili.
Vienlaikus mēs iestājamies par dažāda veida mikromobilitātes atbalstu, jo ir daudzas situācijas, kad daudz adekvātāks risinājums kā “zaļš” automobilis, ir velosipēds, e-velosipēds, elektriskais skrejritenis, elektriskais motorollers vai motocikls.
Mūsu priekšlikumi ir izstrādāti tā, lai tie radītu labumu gan Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmumiem, gan arī Latvijas valstij tās 2030. gada ES klimata mērķu izpildē. “Zaļāks” autoparks ir faktiski vienīgā lielā iespēja būtiski samazināt Latvijas kopējās CO2 emisijas, vienlaikus radot tautsaimniecisku un individuālu labumu ikvienam nodokļu maksātājam.
Galvenie mūsu priekšlikumi ZEA segmenta transportlīdzekļu atbalstam valdībai un Saeimai ir sekojoši:
- Pirmreizējās transportlīdzekļa reģistrācijas nodokļa ieviešana, balstoties uz vieglā automobiļa CO2 izmešu daudzumu / motora tilpumu un pilno masu, vienlaikus atbrīvojot ZEA segmenta transportlīdzekļus no tā;
- Pirmreizējās transportlīdzekļa reģistrācijas nodokļa ienākumu daļēja izmantošana valsts atbalsta sniegšanai ZEA segmenta transportlīdzekļu iegādei;
- Pievienotās vērtības nodokļa atskaitījums 80% apmērā visiem ZEA segmenta automobiļiem, neatkarīgi no auto lietojuma;
- Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atlaide (likme – 10 EUR mēnesī);
- Transporta ekspluatācijas nodokļa pilns atbrīvojums;
- Pirmās iemaksas programma finanšu institūcijā “Altum”, lai palīdzētu ģimenēm un uzņēmumiem izšķirties par labu “zaļāka” un drošāka auto iegādei;
- Maksa par vecā auto nodošanu lūžņos, pērkot zemu emisiju auto (1000 – 1500 EUR apmērā).
Vienlaikus iestājamies par tiešu atbalstu elektromobilitātei no valstij jau tagad pieejamajiem ES finansējuma līdzekļiem un Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII). Iespējamie tiešā atbalsta instrumenti varētu būt sekojoši:
- Valsts atbalsts videi draudzīgu pasažieru automobiļu iegādes pirmajam maksājumam – 5000 EUR par elektroautomobiļiem un, 2500 EUR par uzlādējamajiem hibrīdiem (līdz 50 g CO2/km);
- Atbalsta programma mikromobilitātes rīkiem – e-velosipēdiem, e-skūteriem, elektriskajiem motorolleriem un motocikliem – atbalsta apjoms līdz 50% no cenas, bet ne vairāk par 1000 – 2000 EUR;
- Atbalsts investīcijām nulles emisiju mobilitātes infrastruktūrā – veloceliņiem, atvērtām un slēdzamām velosipēdu novietnēm, dažāda ātruma elektromobiļu uzlādes infrastruktūrai (mājas/komerciālai/publiskai);
- Tehniskā palīdzība valsts un pašvaldību nulles emisiju politiku izstrādei un ieviešanai;
- Atbalsts nulles enerģijas transportlīdzekļu nomas / koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem;
- Atbalsts nozarēm elektromobilitātes un citu zemu emisiju mobilitātes popularizēšanā.
Projekts tapis sadarbībā ar Eiropas Reģionālā attīstības fonda līdzfinansējums. 2017.gada 13. februārī Viedās pilsētas klastera izveidotājs – Auto asociācija (www.autoasociacija.lv) noslēdza līgumu ar Centrālo finanšu un līguma aģentūru (CFLA) par projekta “Viedās pilsētas klasteris” (nr. 3.2.1.1/16/A/017) realizāciju.
Projektā plānotais Eiropas Reģionālā attīstības fonda līdzfinansējums ir 465 402.20 eiro. Projekta īstenošanas laiks – 2017. gada februāris līdz 2021. gada decembris.