Par EV & ZEV

Kas ir EV, un kas ir ZEV?

Kas ir zemu emisiju auto?

Zemu emisiju auto (ZEA) ir jebkurš videi un klimatam draudzīgāks automobilis, kura radītās CO2 emisijas nepārsniedz 115 g CO2/km, saskaņā ar jauno Eiropas Savienībā lietoto WLTP standartu vai arī 140 g CO2/km, saskaņā ar agrāk lietoto NEDC standartu.

Vienkārši sakot, ZEA ir jebkurš videi draudzīgāks auto, neatkarīgi no tā dzinēja, virsbūves, piedziņas veida.

Kāpēc Latvijā ir svarīgi nostiprināt likumdošanā ZEA jēdzienu? Tāpēc, ka tādā gadījumā vadībai būs daudz vieglāk palīdzēt Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmumiem iegādāties jaunu vai lietotu videi un klimatam draudzīgāku automobili.

Savukārt uzņēmējiem un privātpersonām būs daudz vieglāk noskaidrot, vai iegādei noskatītais automobilis ir gana “zaļš”, videi draudzīgs.

Pērkot elektromobili vai lādējamo hibrīdauto (PHEV), katrs var būt drošs, ka šis automobilis vai nu vispār neradīs nekādas kaitīgas emisijas, vai arī šo emisiju apjoms būs būtiski zemāks, nekā parastam iekšdedzes motora automobilim. Pie tam elektroauto un lādējamajam hibrīdam ir būtiski zemākas ekspluatācijas izmaksas, līdz ar to šī veida auto nav tikai dabai draudzīgāki, bet arī palīdz ietaupīt būtiskus līdzekļus it īpaši tajos gadījumos, kad auto tiek ekspluatēts intensīvi. Tomēr šī veida ZEA vēl pagaidām ir samērā dārgi, it īpaši ņemot vērā faktu, ka Latvija faktiski ir viena no retajām ES valstīm, kur nav nekāda būtiska valsts atbalsta ZEA segmenta transportlīdzekļiem.

Tāpēc īpaši būtiski ir spēt izšķirt, kuri no klasiskajiem iekšdedzes dzinēja automobiļiem ir videi draudzīgāki, jo šobrīd vienīgais “zaļā” auto veids, ko var atļauties liela Latvijas iedzīvotāju daļa, ir zemu emisiju iekšdedzes dzinēja automobilis.

Šajā portālā ir rodama zemu emisiju automobiļu datubāze, kuras uzdevums ir palīdzēt katram interesentam atrast ZEA segmenta transportlīdzekli.

Ir maldīgs priekšstats, ka zemu emisiju auto var būt tikai pilsētai domāts kompaktklases automobilis. Ripozali.lv datubāzē šobrīd ir desmitiem ZEA segmenta automobiļu modifikācijas katrai gaumei.

 

Atšķirība starp NEDC un WLTP testiem

 

Gan NEDC (New European Driving Cycle), gan arī WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) ir Eiropā lietoti automobiļu CO2 emisiju un citu piesārņojošo daļiņu, kā arī degvielas patēriņa testi iekšdedzes dzinēja automobiļiem un hibrīdauto, kā arī nobraukuma ar vienu uzlādi noteikšanas testi elektromobiļiem.

Šobrīd Eiropas Savienībā notiek pāreja no NEDC uz WLTP standartu, jo tas daudz precīzāk nosaka automobiļa izmešu apjomu un ar vienu uzlādi nobraucamo attālumu elektromobiļiem.

NEDC jeb Jaunais Eiropas braukšanas cikls nav nemaz tik jauns standarts – tas tika sākts izstrādāt pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados. Tehnoloģiju un braukšanas apstākļu attīstības dēļ tas novecoja un objektīvi neatainoja automobiļu ietekmi uz vidi. Tāpēc Eiropas Savienība izstrādāja jaunu testu, sauktu par Vispasaules harmonizēto vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūru (WLTP).

Kamēr vecais NEDC tests noteica testēšanas vērtības, pamatojoties uz teorētisko braukšanas profilu, WLTP cikls tika izstrādāts, izmantojot reālos braukšanas datus, kas tika iegūti auto testos no visas pasaules. Tāpēc WLTP labāk ataino mūsdienu autobraukšanas režīmus, un šī testa dati ir daudz objektīvāki.

WLTP braukšanas testu cikls ir sadalīts četrās daļās ar dažādiem vidējiem ātrumiem: mazs, vidējs, liels un ekstra liels. Katrā daļā ir dažādas braukšanas fāzes, pieturas, paātrinājuma un bremzēšanas fāzes. Konkrētam auto tipam katra modeļa modifikācija tiek testēta ar WLTP, izmantojot automobiļa vieglāko (visekonomiskāko) un smagāko (vismazāk ekonomiskāko) versiju.

WLTP tika izstrādāta ar mērķi to izmantot kā globālu testa ciklu dažādos pasaules reģionos, lai piesārņojošo vielu un CO2 emisijas, kā arī degvielas patēriņa vērtības būtu salīdzināmas visā pasaulē. Tomēr, lai gan WLTP ir vienots globāls “kodols”, Eiropas Savienība un citi reģioni izmantos šo testu dažādos veidos atkarībā no ceļu satiksmes tiesību aktiem un vajadzībām.

Jāņem vērā, ka WLTP tests ES ir sākts izmantot tikai no 2017. gada septembra, kad to pielietoja mērot jaunu auto modeļu izmešus un nobraukumu. Visiem auto modeļiem, kas ir nākuši klajā pirms šī laika, izmešu un nobraukuma dati būs saskaņā ar NEDC ciklā iegūtiem datiem.

Vairāk informācijas par WLTP testu:
www.wltpfacts.eu

 

Latvijas autoparka stāvoklis

 

Galvenais iemesls, kāpēc mēs rosinām Latvijas likumdošanā ievest ZEA segmentu, ir katastrofālais Latvijas autoparka stāvoklis. Šogad vidējais vieglā auto vecums Latvijā pārsniedz 14 gadus.

Tik veci automobiļi gan ir ļoti neekonomiski un daudz izmaksās ekspluatācijā, gan ir samērā nedroši, jo tajos ir lietotas novecojušas drošības tehnoloģijas.

Tieši kritiskais Latvijas autoparka stāvoklis bija kā pamudinājums rīkoties un darīt visu racionāli iespējamo, lai pēc iespējas lielākam Latvijas iedzīvotāju skaitam būtu iespēja pārvietoties drošākā, jaunākā un arī “zaļākā” automobilī.

Tāpēc mēs esam izvirzījuši ambiciozu mērķi – līdz 2025. gadam panākt, lai vidējais Latvijas autoparka vecums nepārsniedz 10 gadus un vismaz par 25% samazinās tā kopējais kaitīgo emisiju īpatsvars.

Back to top