Mikromobilitātes veidi

Aizvien biežāk ir dzirdams apgalvojums, ka tieši mikromobilitāte ir ilgtspējīgu pilsētu nākotnes transporta veids. Bet ko tieši mēs saprotam ar jēdzienu mikromobilitāte?

Viena no izplatītākajām definīcijām ir šāda – “Mikromobilitāte ir personiskā transporta veids, kas izmanto ierīces un transportlīdzekļus, kas sver līdz 350 kg un kuru energoapgāde, ja tāda ir, tiek pakāpeniski samazināta un izslēgta, sasniedzot noteiktu ātruma ierobežojumu, kas nepārsniedz 45 km/h. Mikromobilitāte ietver arī tādus tikai ar cilvēka spēku darbināmus transportlīdzekļus kā, piemēram, velosipēdi, slidas, skrituļdēļi un skrejriteņi.”

Pastāv zināma neskaidrība, attiecībā uz mikromobilitātes ierīču un transportlīdzekļu sīkāku definīciju, tāpēc centīsimies izskaidrot izplatītākos jēdzienus:

Motorollers

Transportlīdzekļa paveids dažādās transportlīdzekļu klasēs, kas sastāv no zemas platformas starp aizmugurējiem un priekšējiem riteņiem. Motorollerus var likumīgi klasificēt kā mopēdus vai motociklus, atkarībā no to jaudas un ātruma.

Motocikls

Motorizēts ielas transportlīdzeklis ar diviem līdz trim riteņiem un sēdekli, kas paredzēts, lai sasniegtu ātrumu, kas lielāks par 45 km/h.

Mopēds

Ar motoru darbināms ielas transportlīdzeklis ar diviem vai trim riteņiem un sēdekli, un kas dažkārt aprīkots ar pedāļiem. Ja to darbina iekšdedzes dzinējs, tā jauda parasti ir 50 cm3. Transportlīdzekļa maksimālais ātrums ir atkarīgs no katras valsts likumdošanas, bet parasti tas ir ierobežots līdz 45 km/h (arī Latvijā). Dažās valstīs un dažu kategoriju mopēdiem tiek piešķirtas valsts numura zīmes.

Velosipēds

Transportlīdzeklis, kam ir divi vai vairāki riteņi, un ko parasti darbina cilvēku muskuļu enerģija, jo īpaši ar pedāļu sistēmu, sviru vai rokturi (piemēram, divriteņi, tricikli, kvadricikli un invalīdu ratiņi). Šajā kategorijā ir iekļauti arī transportlīdzekļi ar papildus piedziņas barošanas bloku (e-velosipēdi).

Elektriskais velosipēds (e-velosipēds)

Velosipēda veids, kam ir iebūvēts elektriskais motors un akumulators, kas nodrošina vai papildus jaudu, paralēli velobraucēja paša radītajai piedziņai, vai arī pilnu piedziņu e-velosipēdam.

Pedelecs

Pedelecs (pedāļu elektriskais velosipēds – angļu val. Pedal Electric Cycle) ir velosipēds ar elektrisko dzinēju, kurš nodrošina spēka padevi, tikai minoties ar pedāļiem. Sasniedzot 25 km/h ātrumu, pedeleca elektromotors automātiski izslēdzas. Pedeleca motora ieslēgšanos nosaka sensors, kurš mēra, vai lietotājs min pedāļus. Šis sensors nodrošina to, ka pedelecs ir droši lietojams – tā elektromotors darbojas tikai tad, ja braucējs min pedāļus. E-velosipēdam var būt rotācijas vai griezes sensori. Rotācijas sensori ir primitīvāki – ja pedāļi tiek griezti, motors ieslēdzas, ja nē – izslēdzas. Savukārt griezes sensori maina dzinēja darbības jaudu atkarībā no spēka, ar kādu braucējs minas – jo stiprāk minas, jo lielāka ir dzinēja darbības jauda.

Ātrais pedelecs

E-velosipēdi, kuru motora darbību kontrolē mīšanās ar pedāļiem vai ar roku. Dzinējs pārstāj darboties pie 45 km/h. Šie ir mazas jaudas transportlīdzekļi, kam Latvijā nepieciešama apdrošināšana un vismaz mopēda vadītāja tiesības.

Elektriskie mobilitātes skūteri cilvēkiem ar kustību traucējumiem

Elektriski darbināmi transportlīdzekļi (angl. mobility scooter), kas īpaši paredzēti cilvēkiem ar ierobežotām pārvietošanās spējām, parasti gados vecākiem cilvēkiem vai invalīdiem.

Skrejritenis

Cilvēka darbināms ielas transportlīdzeklis ar stūres stieni, platformu un riteņiem, ko darbina braucējs, kas atgrūžas no zemes. Pastāv skrejriteņi ar diviem, trim vai četriem riteņiem.

Elektriskais skrejritenis

Skrejriteņa paveids, kas paredzēts braukšanai stāvus vai sēdus, kam pamata piedziņu nodrošina elektriskais motors, nevis pats braucējs.

Skrituļdēlis

Dēlis ar četriem riteņiem uz divām asīm, ko darbina lietotājs, kas atgrūžas ar kāju pret zemi.

Elektriskais skrituļdēlis

Skrituļdēlis ar akumulatoru, elektrisko motoru un bezvadu vadības pulti.

Pašbalansējošais transportlīdzeklis

Plaša ar elektrību darbināma mikrotransportlīdzekļu grupa, kuru vertikālo stāvokli uztur elektromotora stabilizējošā iedarbība. Šādiem mikrotransportlīdzekļiem var būt viens vai vairāki riteņi, kas novietoti uz vienas ass. Kustību regulē virziens, uz kuru braucējs noliecas.

Pie šīs transportlīdzekļu grupas pieder tādas ierīces kā balansēšanas dēlis (hoverboard), vienriteņa dēlis (onewheel), elektriskais unicikls (electric unicycle) un elektriskās skrituļslidas.

Back to top