Pusmiljarda investīcijas: lielie ražotāji būvēs elektrisko kravas auto uzlādes staciju tīklu
Eiropā, strauji augot pieprasījumam pēc elektriskajiem kravas auto, ražotāji ir nolēmuši uzņemties iniciatīvu nepieciešamās infrastruktūras paplašināšanā.
Trīs Eiropas vadošie komerciālo transportlīdzekļu ražotāji – Scania un MAN marku pārstāvošā Traton Group, kā arī Daimler Truck un Volvo Group – ir parakstījuši saistošu vienošanos par augstas veiktspējas publiskā uzlādes tīkla ierīkošanu un ekspluatāciju, kas paredzēts lieljaudas elektriskajām tālsatiksmes kravas automašīnām un autobusiem.
Izveidos 1700 uzlādes punktu
Kopuzņēmums, ko vienlīdzīgi vadīs trīs iepriekšminētie koncerni, darbu sāks 2022. gadā. Kopumā kompānijas plāno ieguldīt 500 miljonus eiro – tā būs lielākā investīcija Eiropas kravas transporta nozarē uzlādes punktu infrastruktūras attīstīšanai.
Pavisam plānots izveidot un uzturēt vismaz 1700 augstas efektivitātes publiskās uzlādes stacijas, kurās izmantos zaļo elektroenerģiju. Uzlādes punkti piecu gadu laikā tiks izveidoti pie kravas transportam būtiskākajām vietām – automaģistrālēm, kā arī loģistikas un piegāžu centriem.
Mērķis ir būtiski palielināt uzlādes vietu skaitu un vienlaikus projektā iesaistīt jaunus partnerus, kā arī piesaistīt finansējumu no publiskajiem līdzekļiem. Jaunais uzņēmums darbosies neatkarīgi, balstoties tā dibinātāju plašajā pieredzē smagā transporta jomā, un tas būs bāzēts Nīderlandes galvaspilsētā Amsterdamā.
Nepieciešamā infrastruktūra
Jaunā kompānija būs labs piemērs Eiropas Savienības zaļā kursa īstenošanā. Uzņēmums centīsies panākt klimatneitrālus pārvadājumus Eiropas transporta nozarē līdz 2050. gadam. Nepieciešamās infrastruktūras izveide un tās apgādāšana ar “zaļo” elektroenerģiju ir svarīgi pirmie soļi šī mērķa īstenošanā.
Kravas transportam jau tagad ir nepieciešams augstas kapacitātes uzlādes staciju tīkls, jo elektrificētu komerciālo auto piedāvājums tirgū strauji aug. Scania vien jau piedāvā plašu hibrīda (HEV) un uzlādējamā hibrīda (PHEV), kā arī pilnībā elektrisko (BEV) kravas automašīnu klāstu.
Ne mazāk svarīga ir klientu nepieciešamība nodrošināt preču apriti, neradot papildu CO2 izmešus. Ir svarīgi, lai efektīva uzlādes infrastruktūra būtu rentabls emisiju samazināšanas veids, pārvadātājiem, sevišķi tālsatiksmes braucienos, pārejot no fosilās degvielas kravas automašīnām uz zemu oglekļa emisiju transportu.
Pilnībā elektriskie transportlīdzekļi, it īpaši garajās distancēs, jau tuvākajā nākotnē daudziem pārvadājumiem būs daudz izdevīgāki gan ekonomijas, gan ekoloģijas ziņā. Un jo vairāk elektriskos kravas auto izmanto, jo zemāks ir relatīvais enerģijas patēriņš, salīdzinot ar citām alternatīvām.
Līdz 2025. gadam Eiropas vidējā smagā kravas auto degvielas patēriņš būs tāds pats kā tradicionālai dīzeļa kravas automašīnai. Līdz 2030. gadam lieljaudas elektrisko transportlīdzekļu enerģijas ietaupījums, salīdzinot ar dīzeļdzinēju, procentos sasniegs divciparu skaitli, padarot dīzeļa ekonomisko pamatotību arvien apšaubāmāku.
Tomēr tas notiks tikai tad, ja būs attīstīts pilnvērtīgs ātrās uzlādes staciju tīkls, kas ļaus efektīvi izmantot šoferiem noteikto 45 minūšu atpūtas laiku ik pēc četrarpus stundu ilgas braukšanas. Baterijas būtu jāuzlādē šīs atpūtas pauzes laikā.
Visa industriālā sektora izrāviens
Konkurentu apvienošanās no malas var šķist negaidīta, taču uzņēmuma un tā partneru iesāktais būs nozīmīgs solis izrāvienā pretim CO2 neitrālam transportam, atzīmē Traton Group un Scania izpilddirektors Kristians Levins. Vadošo ražotāju sadarbībai cīņā pret klimata pārmaiņām ir izšķiroša nozīme ātrākai un veiksmīgākai visa sektora transformācijai.
Mūsu kopuzņēmums būs arī spēcīgs grūdiens pilnībā elektrisko krava automašīnu un starppilsētu autobusu ātrai attīstībai, kas ir visekonomiskākais un ilgtspējīgākais transporta veids.
Traton Group un Scania izpilddirektors Kristians Levins
Vienlaikus šis izrāviens dos papildu ieguvumu arī citām nozarēm. 2021. gada maijā publicētā Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) ziņojumā izskan aicinājums radīt līdz 15 000 augtas veiktspējas publisko uzlādes punktu vēlākais līdz 2025. gadam un līdz 50 000 punktu ne vēlāk kā līdz 2030. gadam.
Līdz ar to šis projekts ir arī kā signāls visiem pārējiem nozares spēlētājiem, kā arī valdībām un politikas veidotājiem: strādāt kopā, lai strauji paplašinātu uzlādes staciju tīklu, tādējādi veicinot klimata mērķu sasniegšanu. Jaunais tīkls būs atvērts un pieejams visam Eiropas komerctransportam neatkarīgi no tā zīmola, un tas ir vēl viens skaidrs signāls ieinteresētajām pusēm.
Attīstot uzlādes staciju infrastruktūru, jaunā kompānija ņems vērā ne tikai pārvadātāju, bet arī tirgus specifiskās vajadzības. Elektromobiļu autoparka operatori varēs izmantot ātro uzlādi un pielāgot to Eiropā obligātajam 45 minūšu šoferu atpūtas laikam, kā arī nakts uzlādei. Topošā uzņēmuma galvenā prioritāte būs tālsatiksmes kravu pārvadājumi.
Uzlādēts viedoklis
Šis ir ļoti līdzīgs Ionity projektam, nodrošinot tālsatiksmes uzlādes iespējas Eiropā. Jau pirms kāda laika Uzlādēts ziņoja par plānu šo realizēt un ir patīkami redzēt, ka toreiz nesaistošais līgums ir kļuvis par saistošu. Domājams, ka uzlādes jauda būs MW līmenī (vismaz vairāki simti kW), tāpēc, ka liela attāluma elektrisko smago kravu transportlīdzekļu akumulatora izmērs ir ievērojami lielāks kā automašīnām. Redzēsim, vai izmantotais standarts būs CCS, jo jau ilgstoši tiek izstrādāta tāda CCS versija, kas spēs uzlādēt ar jaudu, ko var mērīt MW.
Avots uzladets.lv