Ikdienā e-velosipēda ekspluatācija un lietošanas īpaši neatšķiras no parasta velosipēda lietošanas. Šo velosipēdu ir tikpat viegli kontrolēt – uzsākt braucienu, strauji apstādināt, pagriezties – kā parastu velosipēdu. Tomēr ir arī atšķirības: e-velosipēds ir smagāks, tas sver pat virs 20 kg. E-velosipēds ir jāieslēdz un jāizslēdz, ar pogu palīdzību var regulēt arī piedziņas jaudu. Tomēr e-velosipēda kontrole ir nesalīdzināmi vienkāršāka nekā, piemēram, viedtālruņa darbības kontrole. Viena no lielākajām atšķirībām – ir nepieciešams ik pa laikam uzlādēt akumulatoru.

Vadība un kontrole

E-velosipēda dzinēju var darbināt bez atslēgas, piemēram, vienkārši sākot griezt pedāļus. Tomēr, lai pēc iespējas novērstu zādzības, vairumu e-velosipēdu var iedarbināt tikai ar klasisko pagriežamo atslēgu vai radio atslēgu. Vairumam e-velosipēdu var mainīt piedziņas jaudu, izmantojot pie stūres izvietotās pogas. Par izvēlēto jaudas līmeni informē LED gaismiņas vai displejs, kurš sniedz arī citu informāciju – par akumulatora stāvokli, braukšanas ātrumu u.c. Atbilstoši Eiropas Savienības standartiem e-velosipēda motora darbība tiek atslēgta, pārsniedzot ātrumu 25 km/h. Elektromotora darbība pakāpeniski tiek ierobežota jau pie zemāka ātruma, līdz ar to motora apstāšanās nav pēkšņa. Protams, ar savu muskuļu spēku braucējs var braukt arī ātrāk par 25 km/h. Kad braucējs ātrumu samazina zem 25 km/h, motors atkal ieslēdzas un pakāpeniski palielina jaudu.

Uzlāde

E-velosipēdiem ir pieejami dažādu apjomu akumulatori. Parasti to ietilpību izsaka ampērstundās. Ikdienas lietošanai der 8, 10 vai 12 ampērstundu akumulatori, kas atkarībā no braukšanas veida nodrošina 40 līdz 70 kilometrus garu nobraukumu ar vienu uzlādi. Tālākām distancēm nepieciešams izvēlēties lielāku akumulatoru (līdz 20 ampērstundām), kas ļaus nobraukt pat 120 kilometrus. Lai uzlādētu akumulatoru 70 kilometrus tālam braucienam, ir nepieciešami 0,495 kWh, kas izmaksā aptuveni 0,05– 0,06 EUR. E-velosipēda lādētājs pēc konstrukcijas līdzinās datora un citu mājās iekārtu lādētājam, tas patērē maz enerģijas un ļauj jebkuram uzlādēt e-velosipēdu no parastas 220V rozetes. Ja brauciena laikā akumulators izlādējas vēl pirms gala mērķa sasniegšanas, ar pedelecu ceļu var turpināt, minoties kā ar parastu velosipēdu. Arī pats braucējs, ja vēlas, var dzinēju izslēgt.

Ikdienā, lietojot litija jonu akumulatorus, vēlams ievērot nosacījumus, kas palielinās gan drošību, gan arī nodrošinās ilgāku akumulatora darba mūžu:

  • Akumulators jāsarga no pārkaršanas, piemēram, nav ieteicams litija jonu akumulatoru uzglabāt ilgstoši temperatūrā virs 50C°. Tas var veicināt akumulatora šūnu sairšanu un bojāt akumulatora veiktspēju;
  • Nav vēlams ilgstoši (piemēram, pusgadu) glabāt pilnībā izlādētu akumulatoru.
  • Vēlams akumulatoru lādēt atstatus no viegli degošiem priekšmetiem un lādējot neatstāt ilgstoši bez uzraudzības;
  • Akumulatoru nevajadzētu glabāt temperatūrā kas zemāka par 0C°. Šis process var bojāt litija jonu šūnas akumulatorā un mazināt akumulatora veiktspēju;
  • Akumulatoru vēlams noņemt, ja e-velosipēds tiek tālu pārvadāts zem atklātas debess, piemēram, uz automašīnas jumta;
  • Visbiežāk lietotajiem litija jonu akumulatoriem ar to aizsargkorpusiem ideālā darbības temperatūra ir no +10C līdz + 40C, kad tie spēj sniegt optimālo enerģijas atdevi. Pārsniedzot šīs robežas, akumulatora veiktspēja uz brīdi var strauji samazināties, taču tā automātiski atjaunosies, atgūstot darbības temperatūras robežas;
  • Bez pārbaudes nevajadzētu izmantot akumulatoru, kas pārcietis triecienu un guvis acīmredzamus bojājumus, šāda akumulatora lietošana var būt bīstama velosipēdam un lietotājam, jo bojātas, atklātas litija jona šūnas var būt viegli uzliesmojošas.

Braukšanas tiesības

Elektrovelosipēdi drīkst pārvietoties pa velotransportam paredzētajiem ceļiem, tostarp riteņbraucēju celiņiem un pārējām velo transportam pieejamajām zonām. Lai pārvietotos ar elektrovelosipēdu, visbiežāk ir nepieciešamas tādas pašas tiesības kā ar parastu velosipēdu, respektīvi, no 10 gadu vecuma ir iespēja nokārtot velosipēda vadītāja eksāmenu un iegūt apliecību. Ja elektrovelosipēda jauda vai citi parametri pārsniedz valstī noteiktos parametrus, ir nepieciešams veikt reģistrāciju un citus pasākumus atbilstoši konkrētās valsts likumiem (visbiežāk šādā gadījumā elektrovelosipēds tiek reģistrēts motociklu vai mopēdu klasē, un ir jākārto speciāli šai kategorijai atbilstošas tiesības, jāveic transportlīdzekļa reģistrācija). Ja e-velosipēds nepārsniedz noteiktos standartus, tam nav obligāti nepieciešams speciāls ar motocikliem un skūteriem saistīts ekipējums: spoguļi, pagriezienu indikācijas signāli, ķivere, numura zīme u.c.

Back to top