Eiropas Savienības normatīvos[1] tiek noteikti šādi galvenie e-velosipēdu veidi: 

Pedelecs 25 – ir populārākais un, iespējams, tehnoloģiski daudzsološākais e-velosipēdu veids – velosipēds ar elektrisko dzinēju, kurš nodrošina spēka padevi, tikai minoties ar pedāļiem. Tā maksimālā pastāvīgā motora jauda ir 250 W. Sasniedzot 25 km/h ātrumu, pedeleca elektromotors automātiski izslēdzas. Juridiski šie transportlīdzekļi tiek pielīdzināti parastiem velosipēdiem, tehniskā pase, braukšanas tiesības, ķivere un cits īpašs aprīkojums nav obligāts pilngadīgiem velobraucējiem.

Elektroenerģiju e-velosipēdam piegādā akumulators, kuru var atkārtoti uzlādēt no jebkuras kontaktligzdas, izmantojot piemērotu lādētāju. Akumulatoru visbiežāk novieto uz aizmugurējā bagāžnieka vai uz rāmja, taču bieži to iebūvē e-velosipēda rāmī. Akumulatora darbības ilgumu nosaka daudzi faktori, tostarp braucēja svars, iestatījumi, ātrums, laikapstākļi. Labākie pedelecu modeļi optimālos apstākļos ļaus nobraukt pat 100 km, tomēr vairumam modeļu ar vienu uzlādi nobraucamais attālums ir ap 50 km. Ja lietotāju uztrauc tas, ka akumulatora darbība var beigties pārāk ātri, viņam ir dažādas iespējas mainīt braukšanas režīmu, lai akumulators darbotos ilgāk.

E-velosipēdi 25 un E-velosipēdi 20/25 ar dzinēja jaudu vairāk nekā 250 W tiek uzskatīti par mazjaudas motocikliem, kam ir nepieciešama tehniskā pase. Bieži vien šāda lielāka jauda ir ārpus ES ražotiem velosipēdiem (piemēram, ASV) – tas ir jāņem vērā, pasūtot iecerēto e-velosipēdu Internetā.

E-velosipēdi 45 – motora darbību kontrolē mīšanās ar pedāļiem vai ar roku, dzinējs pārstāj darboties pie 45 km/h. Šie ir mazas jaudas transportlīdzekļi, kam nepieciešama apdrošināšana un vismaz mopēda vadītāja tiesības. 

E-velosipēdi 20, 25 un 45 – motora darbību kontrolē ar roku, parasti ar pagriežamu rokturi. Tie ir mazas jaudas transportlīdzekļi, un to jauda parasti ir līdz 20 km/h, tāpēc, piemēram, Vācijā ar tiem var braukt bez ķiveres. Ātrākiem e-velosipēdiem gan ķivere ir nepieciešama.

E-velosipēdu tirgus pēdējos gados ir kļuvis milzīgs, un tiem, kuri šo jomu nepārzina, kļūst aizvien grūtāk veikt pareizo izvēli. Ir jāizvēlas starp atšķirīgu jaudu, akumulatora ietilpību, cenām, aprīkojuma kvalitāti. Veicot izvēli, ir vērts ieklausīties jomas ekspertu viedoklī. Tirgotāji pārsvarā e-velosipēdus iedala 6 grupās – transportlīdzekli raksturojot pēc tā izmantošanas iespējām.

Pilsētas e-velosipēds – piemērots vienkāršiem braucieniem pa pilsētu, bez stresa un bez sviedriem. Šie e-velosipēdi izskatās līdzīgi parastiem velosipēdiem, tiem ir visas pilsētas braucieniem nepieciešamās papildu funkcijas – zvaniņi, bagāžnieki, gaismas utml.. Šo e-velosipēdu akumulators ir optimāls pilsētā vidēji veicamajām distancēm, tas ar vienu uzlādi ļauj veikt līdz 50 km. Pilsētas e-velosipēds piemērots tiem, kuriem svarīga funkcionalitāte, optimāla cena un nav nepieciešams veikt lielus attālumus.

Saliekamais e-velosipēds ir kompakts – to var salikt un ievietot pat mazā automašīnā, šaurā dzīvoklī, metro vai vilcienā. Šis e-velosipēds ir nenovērtējams ieguvums tiem, kuri ikdienā brauc ar piepilsētas vilcienu vai atstāj automašīnu ārpilsētā un uz centru dodas ar e-velosipēdu. Saliekamā e-velosipēda akumulators neļauj braukt tālu un ļoti ātri, taču tas ir mazs un salīdzinoši viegls, to var visur paņemt līdzi un neatstāt uz ielas.

Tūrisma e-velosipēds – piemērots lielu attālumu pārvarēšanai un drošiem ceļojumiem. Tam ir labas gaismas ilgiem nakts braucieniem. E-velosipēda konstrukcija var iekļaut arī aizsardzību pret lietu, šļakatām, vēju. Tā kā braucieni mēdz būt diezgan ilgi, e-velosipēdam ir ērts sēdeklis un daudz papildu aprīkojuma – dubļusargi, noņemams akumulators, ērts un ietilpīgs bagāžnieks. Šāds velosipēds arī pēc konstrukcijas ir veidots ar ļoti izturīgu rāmi, kas spēj izturēt tam potenciāli lielāku uzkraujamo un pārvadājamo kravu.

Sporta e-velosipēds – kalnu velosipēds. Kalnu sporta e-velosipēds ļauj veikt strauju uzrāvienu, sasniegt lielu ātrumu, izbraukt caur dubļiem un smiltīm. Tiem ir jaudīga piedziņa. Šie velosipēdi interesanti varētu šķist arī kalnu divriteņu un downhill braucējiem, jo lai atkal pēc nobrauciena uzbrauktu augšā kalnā ļoti noder elektropiedziņa, kas ļauj daudz vairāk enerģijas atstāt gaidāmajam nobraucienam no kalna.

Kravas e-velosipēds var kalpot kā lēta alternatīva nelielu kravu pārvadājumiem vai pat reizēm, kad jāiepērk ģimenes pārtikas krājumi veselai nedēļai. Šis e-velosipēds ir piemērots gan kravu, gan cilvēku pārvadāšanai. Tā kravnesība ir vismaz 135 kg, un to var stabili novietot, lai bez bažām tajā varētu iekraut nepieciešamo. Kravas velosipēdiem jābūt ļoti jaudīgiem, lai smago kravu var droši vest augšup pa stāvu kalnu, tie ir ātrāki par rikšām un klasiskajiem transporta velosipēdiem. Šādi transportlīdzekļi ļoti noder kravu pārvadājumiem pilsētā, kur tie ļauj galamērķī nokļūt ātrāk un lētāk nekā ar auto.

Speciālo risinājumu e-velosipēdi ir paredzēti dažādu iestāžu darbu veikšanai. Piemēram, policijas patruļu elektrovelosipēdi ar tiem speciālu aprīkojumu – gaismām, rāciju utml.. Tāpat šie velosipēdi var būt ar tiem specifiskām jaudas īpašībām un citu papildu aprīkojumu, piemēram, ar nelielu uz stūres piestiprinātu datoru policijas, pasta vai neatliekamās palīdzības vajadzībām, lai noteiktu atrašanās vietu, reģistrētu nepieciešamos datus un veiktu citas specifiskas vajadzības. Šiem velosipēdiem var būt iebūvētas GPS iekārtas un mobilā interneta uztvērēji.


[1] https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2002/24/oj/?locale=LV

Back to top