Pareizo velosipēdu var izvēlēties tikai pats topošais īpašnieks. Ņemot vērā plašo cenu klāstu un elektrovelosipēdu daudzveidību, katram pašam sev būtu jāatbild uz vairākiem jautājumiem.
Cik bieži velosipēds būs jānes? Vidējais e-velosipēda svars ir 20kg, tomēr pieejami modeļi, kas sver līdz pat 43kg. Jārēķinās, ka pat ja velosipēdu katru dienu nav plānots nest pa kāpnēm, transportlīdzekļa svars spēlē lomu arī tādos brīžos, kad, piemēram, tas jāuzceļ uz apmales.
Cik tāli būs ikdienas braucieni? Pirms iegādes svarīgi izvērtēt e-velosipēda nobraukuma diapazonu – cik lielu attālumu velosipēda akumulators spēj darboties ar vienu uzlādes reizi. Jāņem vērā, ka diapazonu var ietekmēt laikapstākļi, reljefs, izvēlētais ātrums un citi faktori.
Kas ir iekļauts cenā? Jāpārliecinās, ka cenā iekļauti tādi pamata aksesuāri kā gaismas, dubļusargi utml. Iespējamas papildus izmaksas par testa braucieniem, piegādi un dažādiem papildu aksesuāriem.
Kas notiks, ja kaut kas salūzīs? Iegādājoties elektrisko velosipēdu ir jārēķinās ar uzturēšanas izmaksām. Detaļas ar laiku mēdz nolietoties un plīst. Pirkšanas brīdī vajadzētu noskaidrot par garantiju un atgriešanas politiku. Lielākoties velosipēdu ražotāji piedāvā 7 dienu bezmaksas atgriešanas politiku un viena gada garantiju.
Apzinoties savas vajadzības un iespējas, ir diezgan viegli izvēlēties sev piemērotāko e-velosipēda tipu.
Cenu diapazons elektrovelosipēdiem ir ļoti plašs:
no 200 līdz 500 EUR – par šādu cenu dažkārt var atļauties pirkt lietotu e-velosipēdu, taču noteikti ne jaunu vai tādu, kurš tiek pasniegts kā jauns – šādi velosipēdi visdrīzāk būs gandrīz nelietojami. Sevišķi apšaubāma ir šādu e-velosipēdu akumulatoru kvalitāte un pat drošība. Šiem e-velosipēdiem būs gandrīz neiespējami atrast rezerves daļas;
no 500 līdz 1200 EUR – šīs cenu kategorijas velosipēdus var pirkt Rietumeiropas lielveikalos, bet nekādā gadījumā ne internetā. Šie ir lēti e-velosipēdi, kuriem joprojām tiek dota garantija, taču tie pēc kvalitātes un aprīkojuma nav salīdzināmi ar e-velosipēdiem nākamajā cenu kategorijā. Šajā cenu kategorijā ietilpst arī lietoti kvalitatīvi e-velosipēdi. Pirms šī pirkuma rūpīgi jāizvērtē piedāvātā e-velosipēda kvalitāte un, ja iespējams, jāizlasa vai jāuzklausa atsauksmes par to;
no 1200 līdz 1700 EUR – šajā cenu kategorijā ir vienlīdz lielas iespējas iegādāties velosipēdu, kura akumulators kļūs nederīgs jau pēc viena gada, bet tikpat labi var paveikties, un akumulators lieliski darbosies ilgāk nekā piecus gadus. Tomēr, ja šie riski attiecas uz vairumu Rietumeiropas un citu valstu ražotājiem;
no 1700 līdz 2400 EUR – šajā cenu kategorijā ietilpst lielākā daļa labas kvalitātes e-velosipēdu, kurus ražo atpazīstami ražotāji. Vairums šo produktu ir ļoti kvalitatīvi. Arī šos e-velosipēdus tomēr ir ieteicams iegādāties pie oficiālajiem izplatītājiem, kuri pēc tam nodrošinās profesionālu apkopi, rezerves daļu pieejamību un zinošu pārdevēju konsultācijas. Šīs cenu kategorijas e-velosipēdiem ļoti nepieciešami vairāki testa izbraucieni un salīdzinājumi – izvēle šajā cenu kategorijā ir liela. Negodprātīgi tirgotāji šajā cenu kategorijā bieži ieceno lētākos velosipēdus;
no 2400 līdz 4000 EUR – cenu kategorijā ietilpst vairāku veidu e-velosipēdi: kravas un ģimenes e-velosipēdi, ātrgaitas un sporta e-velosipēdi, prestižu un atpazīstamu zīmolu e-velosipēdi. Šos e-velosipēdus ir ieteicams iegādāties pie specializētajiem izplatītājiem, kuri sniegs kvalitatīvu apkopi un sagādās firmas rezerves daļas. Šādā gadījumā dārgais pirkums kalpos lieliski un ilgi. Nav ieteicams pirkt šīs cenu kategorijas e-velosipēdus pie lētāku velosipēdu tirgotājiem – visdrīzāk tiks pārdots salīdzinoši zemākas klases e-velosipēds ar lielu uzcenojumu;
no 4000 līdz 8000 EUR – šīs cenu kategorijas e-velosipēdi attīstījušies salīdzinoši nesen un ir uzskatāmi par dārgiem un ļoti interesantiem jaunu, ekskluzīvu produktu meklējumiem. Šie e-velosipēdi bieži vien vizuāli krasi atšķiras no ierastajiem, tiem var būt īpaša funkcionalitāte, ieguldīts roku darbs, īstenots speciāls pasūtījums. Iegādājoties šādus e-velosipēdus, ir jābūt ļoti uzmanīgiem ar garantijas noteikumiem, rezerves daļu pieejamību, tehniskās apkopes iespējām. Parasti šos e-velosipēdus ražo mazi uzņēmumi, kuri pēc neilga laika var pārtraukt savu darbību. Taču katrs šāds e-velosipēds ir kā neliela leģenda;
no 8000 līdz 60000 EUR – šo braucamrīku lielo cenu nosaka augstākās klases materiāli, ekskluzīvs dizains un retums. Šo e-velosipēdu augstā cena ir veids, kā to īpašniekiem apliecina savu statusu, lai gan, protams, tie arī tehniski un funkcionāli ir lieliski;
Padomi veiksmīgākai e-velosipēda iegādei:
- Pirms iegādāties e-velosipēdu (īpaši, ja vēl nav iepriekšējas pieredzes ar e-velosipēdu lietošanu), ir jāvelta laiks izmēģinājumiem. Ja iespējams, jāiznomā dažādus e-velosipēdus un jāizmēģina tos sarežģītos apstākļos – grūtos ceļa posmos un sliktos laikapstākļos;
- Vērtējot velosipēdu, tas jāpacilā. Ja līdz šim nav bijusi saskare ar e-velosipēdiem, varētu būt pārsteigums par to, cik tas ir smags;
- Jāizvērtē, vai viegli noregulēt sēdekli, stūri un rokturus. Vai ir saprotams tas, ko rāda displejs, kā pārslēgt tā režīmus, kā regulēt dzinēja darbību. Protams, jāatceras, ka jebkuras jaunas ierīces lietošanas sākumā ir nepieciešams to iepazīt.
- Jāizbrauc ar e-velosipēdu dažus apļus pa līdzenu ceļu, un arī pa kādu stāvāku nogāzi;
- Jāpamēģina braukt bez motora, lai noskaidrotu vai tas ir pietiekami viegli, lai pieveiktu vairākus kilometrus līdz uzlādei;
- Jāpamēģina brauciena laikā pārslēgt dzinēja darbības režīmu, secinot vai tas ir viegli un droši.