Tesla “Bateriju diena” var nozīmēt pastardienu tradicionālajiem auto ražotājiem

Tesla aprīlī plāno svinēt “Bateriju dienu”, tā ceturtā ceturkšņa ieņēmumu apskatā paziņoja Īlons Masks. Izpildirektors ziņoja, ka uzņēmumam ir sagatavots “neatvairāms stāsts” par lietām, kas “satricinās cilvēku prātus”. Šādi paziņojumi rada interesi ne tikai elektroauto interesentu lokā, bet arī brīdina par jaunumiem, kas var radīt katastrofu tradīcijām bagātajiem auto ražotājiem, kas mēģina pietuvoties Tesla elektroauto nišā.

Baterijas ir atslēga kā palikt elektroauto segmenta augšgalā un Tesla ir līderis šajā jomā, skatoties uz izmantotajām baterijām un energoefektivitāti. Šādu apgalvojumu apstiprina tādas organizācijas kā Consumer Reports un pat konkurenti, kas veic apjomīgas investīcijas kā arī samazina savu darbinieku apjomu, lai sasniegtu Tesla aparatūras, programmatūras un bateriju tehnoloģiju līmeni.

Pēc Tesla “Bateriju dienas”, acīm redzamais var kļūt vēl skaidrāks. Tesla var vēl vairāk palielināt atšķirību starp pārējiem auto ražotājiem, ne tikai kā Model 3, Model Y un Cybertruck vai citu kompānijas modeļu ražotājs, bet arī kā enerģētikas uzņēmums.

Lētāku bateriju masu produkcija

Baterijas ir viena no dārgākajām elektroauto komponentēm. Tā tas ir ne tikai Tesla, bet arī citiem elektroauto ražotājiem. Ar dārgām baterijām auto ražotāji nevar samazināt piedāvāto auto cenas un tādejādi iedrošināt masveidīgāku pāreju uz nulles emisijas auto.

Kā iepriekš ziņots, Tesla veic savu slepeno projektu Roadrunner, kas var rezultēties 100 USD/kWh bateriju masu produkcijā. Atbilstoši baumām, Teslai jau šobrīd ir pilot-ražošanas līnija tās objektā Fermontā, kas spēj ražot augstāka enerģijas blīvuma baterijas, izmantojot uzņēmumā attīstīto tehnoloģiju un tehnoloģiju, kas iegūta pārņemot Maxwell. Ar 100 USD/kWh baterijām Tesla auto cenas var būt konkurētspējīgas pat bez valsts atbalsta.
Neskatoties uz Roadrunner projektu, Tesla arī ir spējusi dominēt bateriju tirgū ar iegūtajām partnerībām. Tesla ir jau ilgstoša sadarbība ar Panasonic, kas palīdzēja ar bateriju ražošanu Giga Nevada rūpnīcā, un ir parakstīta bateriju piegādes vienošanās ar LG Chem un CATL Ķīnā.

Bateriju cenas pēdējā desmitgadē ir ievērojami sarukušas. Atbilstoši BloombergNEF, bateriju izmaksas pagājušajā gadā samazinājās par 13%. Bateriju cenas ir nokritušas no 1100 USD/kWh 2010.gadā līdz 156 USD/kWh 2019.gadā. Prognozēts, ka mērķa cenu līmenis 100 USD/kWh tiks sasniegts līdz 2023.gadam. Ja Tesla sasniegs 100 USD/kWh izmaksu līmeni ātrāk nekā pārējie auto ražotāji, tas dos uzņēmumam ievērojamu pārākumu pār konkurentiem un sekojoši lielāku peļņu.

Papildus lētākām baterijām, palielinātā bateriju ražošanas jauda ir pamatnosacījums, lai realizētu tādus pilnībā elektriskos auto modeļus kā Cybertruck un Tesla Semi.

“Tas, uz ko mēs īsti koncentrēsimies, ir akumulatora ražošanas jaudas palielināšana, tas ir ļoti būtiski, ja netiek uzlabota akumulatora ražošanas jauda, nākas pārnest saražoto bateriju apjomus no viena modeļa uz citu, un tad faktiski netiek saražoti vairāk elektromobiļu … jārūpējas, lai mēs iegūtu strauju pieaugumu bateriju ražošanā un turpinātu uzlabot akumulatoru izmaksas uz vienu kilovatstundu,” Q4 2019 ieņēmumu prezentācijas laikā sacīja Masks.

Uzlabotās Tesla baterijas

Tesla ir ļoti labas baterijas, uzņēmums gadiem ilgi veicis pētījumus, eksperimentējot un sadarbojoties ar akumulatoru ražotājiem. Uzņēmums ir ieguldījis krietnu naudas summu un pūles, lai pārliecinātos, ka ir līderis bateriju nozarē.

Šī priekšrocība ir ļoti skaidri redzama ar to, kā Tesla šodien spēj ražot visefektīvāko elektrisko SUV – drīzumā izlaižamo Model Y kroseveru, kas pēc EPA reitinga spēj nobraukt 315 jūdzes (507 km) ar vienu uzlādi, salīdzinājumā ar Porsche Taycan aptuveni 200 jūdžu (322 km) diapazonu.
Izmantojot iegūtās tehnoloģijas no tādām kompānijām kā Maxwell un nesen iegādātā litija jonu bateriju jaunuzņēmuma Kolorādo, Tesla pierāda, ka nav pārtraukusi savus pūliņus, lai pilnveidotu akumulatoru tehnoloģijas.

Maxwell ražo akumulatora sastāvdaļas un ultrakondensatorus, un tas ir tikai laika jautājums pirms Tesla gūs labumu no šīm tehnoloģijām.
Jautāts par Maxwell ultrakondensatoru tehnoloģiju 2019.gada ceturā ceturkšņa ieņēmumu prezentācijas laikā, Masks sacīja: “Tas ir svarīgs puzles gabaliņš.”

Masks atsaucās arī uz Maxwell iegādi plašas intervijas laikā Third Row Podcast. “Tas ir nozīmīgs solis. Maxwell ir vesels lērums tehnoloģiju, kas, manuprāt, var radīt ļoti lielu ietekmi, ja tiek pielietotas pareizi” sacīja Masks intervijā Third Row Podcast.

No Ķīnas nāk baumas, ka Tesla varētu nākt klajā ar akumulatoru, kas apvieno Maxwell superkondensatoru un sauso elektrodu tehnoloģiju labākās īpašības. Tas var nozīmēt baterijas varēs uzlādēt ātrāk, tajās būs iespēja ietilpināt vairāk enerģijas un tās ilgāk kalpos.

Akumulatora barošanas kontrole

Zināšanas pa to, kas elektriskajiem auto akumulatoriem darbojas un kas nē, nodrošina, ka Tesla paliek nozares virsotnē. Protams, papildinot to ar iespējams labāko akumulatoru pārvaldības sistēmu, Tesla transportlīdzekļus padara par vienu no efektīvākajiem, ja ne labākajiem, bateriju potenciāla izmantošanā. Ņemot vērā aparatūras un programmatūras priekšrocības, doma par to, ka Tesla kļūs par akumulatoru piegādātāju, nebūt nav nesaprātīga ideja.

Tā konkurenti, piemēram, Audi un Jaguar, pēdējā laikā pauduši bažas par savu akumulatoru piegādēm, jo abi ir atkarīgi no LG Chem. Tesla, neskatoties uz savām partnerībām ar Panasonic, LG Chem un CATL, veic izpēti un izstrādes, lai uzņēmuma iekšienē izveidotu jaunas baterijas, un tas paver daudz biznesa iespēju Tesla kā uzņēmumam.

“Tas saskanētu ar Tesla misiju palīdzēt citiem automobiļu uzņēmumiem elektroauto akumulatoru un piedziņas jautājumos, iespējams, vēl citās jomās. Tātad tas ir kaut kas, kam mēs esam atvērti. Mēs noteikti esam atvērti, lai piegādātu akumulatorus un piedziņas iekārtas, un, iespējams, citas lietas citām auto ražotāju kompānijām,” teica Masks.

Nesen izsludinātās vakances bateriju izstrādes inženieriem un iekārtu izstrādes inženieriem liek domāt, ka Tesla varētu apsvērt iespēju piedāvāt pati savus akumulatoru modeļus. Bet, protams, nākamās paaudzes akumulatori vispirms tiktu izmantoti Tesla transportlīdzekļos. Kad Tesla piepildītu šo pieprasījumu un būtu nepieciešamais ekonomiskais izdevīgums, var tikai iztēloties, kā ražotājs varētu uzņemties svarīgu lomu, piegādājot baterijas citiem automobiļu ražotājiem.

Neatkarīgi no tā, vai Tesla paziņos par lētākām baterijām, uzlabotām elektrisko automobiļu baterijām vai sniegs jaunākās ziņas par savām pūlēm, “bateriju dienu” aprīlī noteikti ir vērts gaidīt. Citiem auto ražotājiem šajā dienā laiks apstāsies, jo viņi klausīsies, ko teiks Īlons Masks un viņa komanda. Un, visticamāk, pēc kompānijas prezentācijas citiem auto ražotājiem atkal nāksies atgriezties pie plānošanas, lai mēģinātu noķert Tesla.

Back to top