Nīderlandē būs iespēja saņemt subsīdiju elektroauto iegādei

Nīderlandes valdība ir apstiprinājusi plānotās subsīdijas privātai lietošanai iegādātiem e-automobiļiem un ir sniegusi sīkāku informāciju.

Hibrīdautomobiļi un transportlīdzekļi, kuru cena ir virs 45 000 eiro, neatbilst nosacījumiem. Tomēr par lietota elektroautomobiļa iegādi gan būs iespēja pretendēt uz subsīdiju.

Tie, kas vēlēsies iegādāties elektromobili Nīderlandē, tagad varēs saņemt subsīdiju 4000 eiro apmērā jaunu elektromobiļu iegādei ar noteikto cenu no 12 000 līdz 45 000 eiro un minimālo nobraukuma diapazonu 120 kilometru garumā. Jaunās subsīdiju likmes sevī ietver arī 2000 eiro prēmiju par lietota elektroautomobiļa iegādi. Nomas līgumiem piemēro šādus noteikumus: ja līzinga līgums tiek izbeigts četru gadu laikā, subsīdija arī tiek pārtraukta un izmaksāta ikmēneša maksājumos. Īpašniekiem, kuri trīs gadu laikā iegādāsies citu automašīnu, būs jāatmaksā daļa subsīdiju.

Lai novērstu ļaunprātīgu rīcību, subsīdija ir pieejama tikai tad, ja auto pērk vai nomā no apstiprināta tirgotāja. Katrs cilvēks var pieteikties uz subsīdiju tikai vienu reizi. Tā kā e-automobiļu pirkuma cenas ilgtermiņā samazināsies, subsīdiju apjoms jaunām automašīnām turpmākajos gados arī samazināsies, bet prēmija 2000 eiro par lietotām automašīnām saglabāsies šajā līmenī.

Valdības konsultāciju posms subsīdiju programmai noslēgsies marta beigās. Elektriskie automobiļi, kas iegādāti vai privāti nomāti, tad būs tiesīgi saņemt subsīdiju, kuru no Nīderlandes Uzņēmumu aģentūras (RVO) varēs pieprasīt sākot no 1.jūlija.

Nīderlande ir viena no pirmajām valstīm Eiropā, kas ievieš subsīdiju lietotu elektromobiļu iegādei vai nomai. Neatrisināts jautājums ir par transportlīdzekļa akumulatora stāvokli, un par pasākumiem, kas varētu šo situāciju risināt. Stientje Van Veldhoven, Nīderlandes vides un mājokļu ministrs, apsver iespēju ieviest akumulatoru pārbaudi lietotām automašīnām.

Pašlaik akumulatorus lietotajās automašīnās sedz garantija, ko Nīderlandē izsniegusi BOVAG (Bond Van Automobielhandelaren en Garagehouders) automobiļu asociācija. Taču, lai nodrošinātu lielāku drošību, apvienība plāno izveidot vienotu akumulatora pārbaudi.

“Elektroautomobilim jābūt pieejamam daudz plašākam cilvēku lokam nekā tikai biznesa cilvēkiem,” politisko iniciatīvu komentē Van Veldhoven. “Tirgū ir arvien vairāk elektromobiļu, un, par laimi, tie kļūst lētāki un lētāki.” Bet daudziem cilvēkiem pirkuma cena sagādā raizes. Ar jauno regulējumu valdība vēlas šo slieksni pazemināt gan cilvēkiem, kas vēlas jaunu auto, gan tiem, kas izvēlas iegādāties lietotu auto. “Īpaši pēdējai nosauktajai kategorijai ir svarīgi, lai būtu lielāka drošība par akumulatoru.”

Plānotā subsīdija ir daļa no tā sauktā Klimaatakoord (klimata nolīgums), ar kuru Nīderlandei ir mērķis līdz 2030.gadam samazināt CO2 emisijas par 49% salīdzinājumā ar 1990.gadu. Ņemot to vērā, līdz 2025.gada beigām, ieguldot aptuveni 250 miljonus eiro, jāveicina mobilitāte. Ideja par elektromobiļu iegādes veicināšanu, samazinot cenas aizdevumiem, tika noraidīta par labu subsīdijai, jo tās ieviešana bija mazāk sarežģīta.

Nīderlandē jau ir bijuši veiksmīgi veicināšanas pasākumi. Pērn Tesla Model 3 pārdots labāk nekā VW Polo un lielā mērā Tesla ir atbildīga par to, ka Nīderlande būs sasniegusi e-tirgus daļu 15 procentu apmērā 2019.gadā (pēc 6% 2018. gadā). Viens no Tesla popularitātes iemesliem ir par līzingu piešķirtie nodokļu atvieglojumi. Ar tirgus cenu 48 900 eiro Nīderlandē Model 3 palika nedaudz zem 50 000 eiro robežas. Šo robežu pārkāpjot, par līzinga likmi ir jāmaksā nodoklis 22%, nevis četri procenti. Tomēr, acīmredzot, drīzumā šis īpašais līzinga nodokļa regulējums tiks atcelts, šis fakts vēl vairāk palielināja steigu iegādāties Model 3 gada beigās.

Atjauninājums 2020.gada 5. jūnijā. Iepriekš aprakstītā subsīdija par privātu elektromobiļu iegādi Nīderlandē tagad ir oficiāla, un tā ir publicēta “Valdības Vēstnesī”. Subsīdiju 4000 eiro apmērā jaunu elektromobiļu iegādei un 2000 eiro apmērā lietotu elektrisko transportlīdzekļu iegādei var piemērot no 1.jūlija un to piemēro ar atpakaļejošu datumu pirkumiem, kas veikti pēc 2020.gada 4.jūnija. Subsīdijas tagad ir oficiāli pieejamas privātai lietošanai paredzētu elektroautomobiļu iegādei, kuri var nobraukt sākot no 120 kilometriem vienā uzlādes reizē un kuru cena ir no 12 000 līdz 45 000 eiro. Programma ilgs līdz 2025. gadam, un tās budžets ir 17,2 miljoni eiro kārtējam gadam, 10 miljoni eiro jauniem automobiļiem un pārējais – lietotām automašīnām. Gada budžets 2021.gadam un turpmākajiem gadiem tiks noteikts vēlāk.

Precizējums 2020. gada 12. jūlijs: ir bijis liels subsīdiju pieprasījums – pārāk liels, vēsta Nīderlandes raidorganizācija NOS. Plānotais budžets desmit miljonu eiro apmērā tika izsmelts jau astoņās dienās pēc pieteikumu atvēršanas 1.jūlijā. Personas varēja pieteikties līdz pat 4000 eiro lielam finansējumam elektriska automobiļa iegādei vai nomai; subsīdija tika piešķirta rindas kārtībā. Saskaņā ar aprēķiniem subsīdijas izsniegtas 2000 elektromobiļu iegādes finansēšanai.

Saskaņā ar NOS sniegto informāciju, pieteikumi, kas vēl tiek iesniegti, tiks atlikti līdz nākamajam gadam. Šobrīd vēl nav izlemts, cik augstas būs subsīdiju likmes no 2021.gada.

Tie, kuri finansējumu vēlas saņemt šajā gadā, var apsvērt iespēju saņemt subsīdiju par lietota elektriskā auto iegādi. Šobrīd no budžetā paredzētajiem 7,2 miljoniem eiro ir piešķirti tikai aptuveni 1,4 miljoni eiro.

Informācijas avoti – nieuwsienw.nl, salarisvanmorgen.nl, rijksoverheid.nl, rvo.nl, zoek.officielebekendmakingen.nl, thenextweb.com

Back to top