Tendence Eiropā – elektrifikācija koplietošanas auto parkos

Automašīnu koplietošanas auto parki Eiropā kļūst elektrificēti, jo pilsētu pārvaldes arvien vairāk ierobežo piesārņojošu transportlīdzekļu izmantošanu, kā arī kļūst pieejams arvien plašāks elektrisko automobiļu modeļu klāsts. Turpmākajā rakstā analizēta šīs nozares attīstība.

Secinājumi balstās uz nesen publicēto koplietošanas mobilitātes eksperta Augustīna Frīdela (Augustin Friedel) ziņojumu, kurš strādā arī pie Volkswagen grupas multimodalitātes stratēģijas. Viņa ieskats automobiļu koplietošanas nozarē veido pamatu tam, lai būtu iespējams īpaši izpētīt e-mobilitātes attīstību. Lai gan mazākie dalībnieki veicina inovāciju pārliecības vadīti, tomēr lielāki trendi liek attīstīties arī lielajiem pakalpojumu sniedzējiem.

Visā Eiropas brīvas pārvietošanās auto koplietošanas vidē iespējams novērto, ka pakalpojumu sniedzēji visā kontinentā auto parkus papildina ar elektriskajiem automobiļiem. Nozarē darbojas gan vietējie, gan globālie uzņēmumi. Mūsu veiktā analīze liecina, ka kopumā aptuveni 45 procenti automobiļu koplietošanas pakalpojumu sniedzēju Eiropā jau izmanto 100% elektrisko autoparku, un šī tendence palielinās.

Iemesli, kāpēc automašīnu koplietošanas pakalpojuma sniedzēji pāriet uz elektroauto, ir dažādi. Eksperti apgalvo, ka elektroauto koplietošana paver ceļu lielākai elektroauto integrācijai arī privātā lietošanā, kas ir arguments, kam vairāk piekrīt lielie pakalpojumu sniedzēji. Citi iemesli ir saistīti ar piespiedu regulējumu, piemēram, zemu emisiju zonu pilsētās, savukārt mazākus tirgus dalībniekus bieži vien virza personīgā pārliecība. Tā, piemēram, Aimo (Stokholma), InnogyGo! (Varšava) vai ELOop (Vīne), kuri šo uzsāka, izveidojot savus auto parkus tikai ar elektromobiļiem savās izcelsmes pilsētās.

Lielie globālo uzņēmumu finansētie pakalpojumu sniedzēji vai nu kļūst pilnībā elektriski uzreiz vairākās pilsētās, vai arī palielina elektromobiļu īpatsvaru savā autoparkā. Tajā pašā laikā joprojām ir aptuveni 35% automašīnu koplietošanas pakalpojumu sniedzēju, kuriem vispār nav nulles emisijas automašīnu, savukārt 20% pakalpojumu sniedzēju izmanto jauktu elektroauto un iekšdedzes dzinēju auto parku.

Autoparka lielums elektrisko automobiļu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem

Eiropas tendence uz elektrifikāciju pašlaik ir koncentrēta vairākos punktos. Parīzē un Madridē ir lielākie elektrisko automobiļu koplietošanas auto parki Eiropā. Katrā no galvaspilsētām dažādi uzņēmumi kopumā piedāvā aptuveni 1800 elektromobiļus.

Madridē operatori ar pilnībā elektriskajiem auto parkiem ir Zity (660), Emov (600) un Share Now (600). Parīzē aptuveni 1800 elektroauto piedāvā Share Now (800), Free2Move no PSA (500) un Moov’in Paris (520). Renault drīzumā Parīzē nomainīs Moov’ in ar Zity, lai palielinātu lietotājiem piedāvāto elastību.

Ja mēs aplūkojam vienu no pakalpojumu sniedzējiem Share Now, mēs redzam ka tas ir BMW un Daimler kopuzņēmums, kur apvienoti Car2go un DriveNow. Share Now ir līdz šim lielākais elektroauto parks Eiropā ar 3030 elektroauto, kas izvietoti 15 lokācijās (neskaitot Londonu, kur pakalpojumu sniegšana tiek pārtraukta). Četras no šīm lokācijām var lepoties ar pilnīgi elektrisku Share Now auto parku, proti, Štutgarte, Parīze, Amsterdama un Madride. Pārējās jaukta auto parka pilsētas ir Milāna, Vīne, Berlīne, Hamburga, Minhene, Kopenhāgena, Reinzeme, Helsinki, Budapešta un Lisabona, kur elektroauto procentuālā daļa svārstās no 2% (Milāna) līdz 45% (Kopenhāgena). Kopumā Share Now ir ceļā, lai palielinātu elektroauto skaitu līdz vismaz 4000 transportlīdzekļiem.

Automašīnu koplietošanas pakalpojumu sniedzējs WeShare no Volkswagen un Škoda, pašlaik apkalpo vienā lokācijā lielāko elektroauto parku. WeShare Berlīnē ir izvietojis 1500 e-Golf, un 2020.gadā ir plānots pakalpojumu piedāvāt kopumā astoņās pilsētās, tostarp Parīzē un Madridē, kā arī Budapeštā, Minhenē un Milānā. Tādējādi autoparks kopumā sasniegtu aptuveni 8400 elektromobiļus.

Elektroauto modeļi, kas visvairāk tiek izmantoti auto koplietošanas pakalpojumos

Elektromobiļu modeļu pieejamība automobiļu koplietošanai pēdējos gados bija ierobežota. Bet tagad jaunā elektrisko automobiļu paaudze ar lielāku diapazonu un labākām koplietošanas iespējām dos lielāku izvēli gan operatoriem, gan arī automobiļu koplietošanas lietotājiem.

Lai gan 2020.gadā Eiropā auto ražotāji izlaidīs aptuveni 20 jaunus elektroauto modeļus, ne visi no tiem būs piemēroti automašīnu koplietošanas pakalpojumiem. Pamatā mazāki modeļi ar lielāku darbības rādiusu, piemēram, Škoda CitigoE, Peugeot e-208 vai Honda E, šķiet, ir vispievilcīgākie automobiļi, ko piedāvāt pilsētas koplietošanas mobilitātei.

Ir daži modeļi, kas pastāvīgi ir populāri koplietošanas auto parkos. Koplietošanā izmantoto elektroauto modeļu “veterāns” ir Mitsubishi iMiev, kas tiek pārdots arī kā Peugeot iOn un Citroen C-Zero. Modelis ir bijis tirgū jau vairāk nekā desmit gadus, un to joprojām izmanto tādi pakalpojumu sniedzēji kā emov (kopumā 750 transportlīdzekļi Madridē un Lisabonā) vai Free2Move (500 automobiļi). Turklāt Multicity piedāvāja 250 transportlīdzekļus Berlīnē pirms darbības pārtraukšanas 2017.gadā.

Vēl viens izplatīts koplietošanas modelis ir BMW i3, ko var atrast Share Now auto parkos, un mazākiem spēlētājiem kā ELoop Vīnē vai Innogy Go! (500 transportlīdzekļi) Polijā. Sixt Share nesen paziņoja, ka arī pievieno i3 savam elektroauto parkam Berlīnē, Hamburgā un Minhenē. Turklāt Share Now izmanto Smart EQ modeļus tādās pilsētās kā Parīze (800 transportlīdzekļi) un Štutgarte (500 transportlīdzekļi). Eloop arī piedāvā dažus divvietīgos Smart Vīnē, un MOL LIMO piedāvā Smart EQ fortwo un forfour Budapeštā.

Renault Zoe ir izvēle daudziem pakalpojumu sniedzējiem, pateicoties tā lieliskajai pieejamībai un izcenojumam. Protams, ka Renault to izmanto, bet arī tādi mazāki spēlētāji kā GreenMobility (400 elektroauto Kopenhāgenā un 200 Oslo) vai Aimo (500 elektroauto Stokholmā), kas savu servisu ir uzbūvējuši ap Renault Zoe. Sixt share modeli piedāvā arī trīs Vācijas pilsētās.

Līdz šim VW nodrošināja vienu elektroauto modeli savā auto koplietošanas platformā WeShare, Berlīnē piedāvājot e-Golf . Turpmākajos mēnešos e-Up! un vēlāk arī ID.3 tiks pievienoti auto parkam, jo WeShare paplašina savu piedāvāto pakalpojumu. Ārējie pakalpojumu sniedzēji MOL Limo izmanto dažus e-Up! Budapeštā, un Poppy Mobility izmanto e-Golf Amsterdamā un Antverpenē.

Pilsētas, kas veicina nulles emisijas auto parkus

Transportlīdzekļu pieejamība nav vienīgais elektrifikācijas tendences virzītājs pilsētās piedāvātajā autotransportā. Pilsētas ir pakļautas spiedienam uzlabot gaisa kvalitāti pilsētu teritorijās, kas, protams, nozīmē nulles emisijas transportlīdzekļu izmantošanu. Tā kā pašvaldībām ir grūti regulēt privāto automobiļu iegādes, īstermiņa fokuss ir novirzīts uz koplietošanas mobilitātes veicināšanu. Vairākās pilsētās jau pastāv vai darbojas noteikumi, kas uzliek par pienākumu koplietošanas mobilitātes pakalpojumu sniedzējiem samazinātu CO2 emisijas visā auto parkā.

Arī automobiļu koplietošanas pakalpojumu sniedzēji jau proaktīvi ievēro arvien stingrākos emisiju noteikumus, jo vēlas nodrošināt ilgtermiņa piekļuvi pilsētu centriem. Madride ir aizliegusi iekšdedzes dzinēju automobiļiem šķērsot pilsētas iekšējo teritoriju, un tagad pilsētas centrs ir pieejams tikai elektriskajiem automobiļiem un hibrīdiem, kuru elektriskās darbības diapazons pārsniedz 40 km. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc pilsēta ir kļuvusi par elektroauto koplietošanas koncentrēšanās vietu. Viens no pirmajiem, kas reaģēja, bija Wible, JV no Kia un enerģētikas uzņēmuma Repsol, kas Spānijas galvaspilsētā ekspluatē 500 “plug-in” hibrīdu auto parku. Arī Zitty, Emov un Share Now piedāvā elektroauto.

Neatkarīgi no tā, vai tiek piemēroti kādi ierobežojumi vai nē, elektroauto nevis 100% iekšdedzes dzinēju auto ekspluatēšana, ir arī ilgtspējīgāks biznesa modelis vairāku citu noteikumu dēļ. Piemēram, tādas pilsētas kā Hamburga nodrošina bezmaksas autostāvvietas uz ielas vai samazinātu maksu par stāvvietu elektriskajiem automobiļiem, automašīnu koplietošanas pakalpojumu sniedzēji labprāt izmanto šo iespēju, jo tā tieši ietekmē to izmaksas un līdz ar to arī ienākumus. Tomēr dažas pilsētas ir izmantojušas arī īpašus piedāvājumus koplietošanas auto parku operatoriem. Parīze piedāvā 15 –20% atlaidi stāvvietu izmantošanas atļaujām elektrisko automobiļu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem.

Uzlāde kā izaicinājums koplietošanas elektroauto parkam

Pāriešana uz elektroauto rada jaunas problēmas. Lielu elektroauto parku uzlāde ir viens no izaicinājumiem, kas ir jārisina platformu operatoriem. Šeit pakalpojumu sniedzēji paļaujas uz diviem līdz trim dažādiem pīlāriem. Tādās pilsētās kā Berlīne vai Parīze publiskās uzlādes infrastruktūra ir neatņemama daļa no transportlīdzekļu uzlādes sistēmām uzņēmējdarbības teritorijā.

Otrais pīlārs ir partnerība ar citiem privātiem uzņēmumiem, kas uzstāda un ekspluatē uzlādes infrastruktūru. WeShare, piemēram, paziņoja par stratēģisko aliansi ar Schwarz Group, kurai pieder tādi mazumtirgotāji kā Lidl vai Kaufland. Abas mazumtirdzniecības ķēdes savās stāvvietās uzstāda uzlādes stacijas, kuras klienti var izmantot darba laikā, savukārt e-auto koplietošanas pakalpojumu sniedzējs uzlādes stacijas izmantos naktī.
Moov’in no Renault Parīzē izmantoja līdzīgu pieeju, sadarbojoties ar uzņēmumu ADA, lai veiktu uzlādi un citas darbības. Transportlīdzekļiem veiks uzlādi vai nu publiskajos uzlādes punktos, vai arī uzlādes infrastruktūrā, kas izveidota sadarbības lokācijās. ADA ir vadošais automašīnu nomas pakalpojumu sniedzējs Francijā ar vairākiem centriem un filiālēm Parīzē un ap to.

Multimodalitāte un lietotāju tendences

Lai gan tendence uz elektromobiļu izmantošanu palielinās, automašīnas, protams, nav vienīgie elektriskie transportlīdzekļi, kas nodrošina labas koplietošanas iespējas. Lai gan lielāki uzņēmumi, piemēram, Share Now un WeShare, koncentrējas uz automašīnu nodrošināšanu, mazāki vietējie uzņēmumi, piemēram, Poppy Beļģijā vai Aimo Zviedrijā, izrāda novatoriskāku pieeju, pievienojot auto parkiem elektriskos divriteņu transportlīdzekļus. Poppy izvietoja elektrisko mopēdu un skūteru parku Antverpenē un Briselē, kur lietotāji izmantoja to pašu lietotni, ko izmantoja automašīnu koplietošanas pakalpojumiem. Nesen Dānijas elektrisko automobiļu koplietošanas pakalpojumu sniedzējs GreenMobility paziņoja par plāniem arī Vīnē piedāvāt 400 elektriskos transportlīdzekļus. GreenMobility ir parakstījusi nodomu vēstuli ar Austrijas Automobile, Motorcycle un Touring Club, lai apvienotos ar minētajiem Austrijas galvaspilsētā esošajiem e-skūteru koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem.
Pirmie apkopotie dati liecina, ka multimodālajam autoparkam pastāv sinerģija attiecībā uz lietotāju izaugsmi un lietotāju aktivitāti. Friedel ziņojums liecina, ka lietotāju aktivitāte ir pieaugusi līdz pat 30% tādiem pakalpojumu sniedzējiem kā Aimo vai Poppy. Kopumā lietotājiem ir būtiska nozīme ceļā uz lielākiem elektroauto parkiem. Tieši tāpēc rūpes par vides tīrību un elektrisko automobiļu pozitīvais tēls tiek lietots, kad tiek reklamēta automobiļu koplietošanas autoparka elektrifikācija.

Back to top