Norvēģija kļūs par mājvietu akumulatoru šūnu rūpnīcai ar jaudu 32 GWh

Nesen dibinātā Norvēģijas kompānija Morrow Batteries plāno būvēt akumulatoru šūnu rūpnīcu elektromobiļiem. Pēdējā paplašināšanas posmā rūpnīcas jauda būs 32 GWh. Pirmais no četriem plānotajiem paplašināšanās posmiem, katrs ar 8 GWh, jāpabeidz 2024.gadā.

Eiropas bateriju elementu ražošanai, kas pašlaik ir attīstības sākumposmā, pievienosies jauns spēlētājs – Morrow Batteries ir tikko paziņojis par nodomu būvēt akumulatoru šūnu rūpnīcu un pētniecības centru Agderā Norvēģijas dienvidos. Šī vieta ir apzināti izvēlēta, lai tā būtu pēc iespējas tuvāka Eiropas autobūves nācijām. Galvenā uzmanība tiks pievērsta akumulatoru elementu ražošanai elektriskajiem automobiļiem, kas izgatavoti kontinentā. Kā norāda iniciatori, darbs pie vietas izveides sāksies 2021.gadā. Projektu atbalsta arī ES pētniecības programmas “Apvārsnis 2020” līdzekļi.

Sākotnēji Morrow Batteries iecerējis ražot akumulatoru šūnas, balstoties uz esošajām tehnoloģijām, savukārt vēlāk, tālākajos rūpnīcas paplašināšanas posmos tiks izmantota “nākamās paaudzes bateriju šūnu tehnoloģija”. Runa ir par jaunu litija sēra bateriju izstrādi un industrializāciju.

Vairāku norvēģu spēlētāju alianse atbalsta jauno akumulatoru kompāniju. Jaunā uzņēmuma īpašnieki ir Norvēģijas enerģētikas koncerns Agder Energi un lielākais uzņēmējs Bjørn Rune Gjelstens, kam, starp citu, pieder atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums Noass. Kā iniciators un dibinātājs tiek raksturota arī vides organizācija Bellona. Citi projekta partneri ir pētniecības institūts SINTEF, biznesa attīstības uzņēmums Innovation Norway, tā sauktais Eyde-Cluster un vairāki izejvielu piegādātāji.

Morrow Batteries vēlas gūt labumu no gaidāmā elektroenerģijas ražošanas uzplaukuma un tajā pašā laikā pierādīt, ka bateriju elementu ražošana var būt ilgtspējīga nozare. “Mums ir jāveido alternatīvas nozares naftas un gāzes nozarei un jāspēj veikt videi nekaitīgas pārmaiņas,” teikts mediju ziņojumā. Projekta iniciatoriem papildus citiem avotiem Agderā ir piekļuve enerģijai no hidroelektrostacijas. Attiecībā uz litija sēra bateriju šūnām Morrows Batteries nākotnē plāno izmantot arī atkritumus no Norvēģijas naftas rūpniecības. Vērtību ķēdei ir jābūt pavisam atšķirīgai no Āzijas.

Ja uzņēmumam izdosies iekarot 2,5 procentus no Eiropas akumulatora šūnu tirgus, Norvēģijā varētu tikt radītas aptuveni 10 000 jaunas darba vietas, norāda SINTEF pētniecības institūts. Jābūt pietiekami daudz kvalificētiem darbiniekiem, jo reģions jau sen ir vairāku elektroķīmijas uzņēmumu atrašanās vieta. Agder Energi uzskata, ka tai ir pieejams arī kritisko izejvielu piegādātāju tīkls. Piemēram, Morrows Batteries nodrošina “stabilu pamatu ātrai masveida ražošanai”.

Norvēģijas vides aktīvists Frederiks Heuge (Frederic Hauge), Bellona fonda vadītājs, ko viņš līdzdibināja 1986.gadā, ir uzņēmuma galvenais aizstāvis, pieprasot būvēt vienu no videi draudzīgākajām akumulatoru šūnu rūpnīcām pasaulē. “Esmu pārliecināts, ka, lai apturētu klimata krīzes saasināšanos, pasaulei ir pēc iespējas ātrāk jānodrošina stabila enerģijas piegāde no atjaunojamiem enerģijas avotiem, piemēram, saules un vēja,” sacīja Heuge. “Kritisks faktors šai stabilitātei ir ilgtspējīgas enerģijas uzglabāšanas iespējas, un tāpēc mēs uzsākām šo projektu.”

Norvēģija tiek uzskatīta par elektromobilitātes paraugvalsti. Reģistrācijas dati regulāri uzrāda elektrisko automobiļu īpatsvaru virs 50 procentu atzīmes. Norvēģijas iniciatīva izveidot akumulatoru šūnu rūpnīcu ir saistīta ar projektiem, par kuriem jau paziņoja Volkswagen un Northvolt Zalcgiterā un Northvolt Šellefteo. Lai gan Šellefteo sāks ražošanu 2021.gadā ar jaudu 32 GWh līdz 2024.gadam to paplašinot līdz 40 GWh. Ir paredzams, ka līdz 2023.gada beigām Zalcgiteras iekārtas ražošanas jauda būs 16 GWh un vēlāk 24 GWh. Tāpat šodien Northvolt paziņoja par kopuzņēmumu akumulatoru pārstrādes rūpnīcai Norvēģijā ar alumīnija ražotāju Norsk Hydro.

Informācijas avoti – forbes.com, batteryindustry.tech, thedriven.io, ae.no

Back to top