Vācija dubulto subsīdijas elektroauto, vairs nepiešķirs atbalstu dīzeļdegvielas auto

Ekonomikas stimulēšanas paketē, kas izveidota pēc koronavīrusa krīzes, Vācijas valdība ir iekļāvusi vairākus pasākumus, lai veicinātu elektrisko mobilitāti. Visspēcīgākais no tiem ir valsts dubultotā vides subsīdiju prēmija jaunas “inovācijas prēmijas” veidā.

Ekoloģiskās atlaides mērķis ir veicināt valsts mehānisko transportlīdzekļu aizstāšanu ar klimatam un videi draudzīgajiem elektrotransportlīdzekļiem kā tas norādīts 15 lappušu garajā aprakstā. Elektriskajiem automobiļiem, kuru neto cena ir mazāka par 40000 eiro, piemēram, Opel Corsa-e, BMW i 3, VW ID.3 un daudziem importētajiem modeļiem, tas nozīmē, ka kopējais subsīdijas apmērs ir 9000 eiro. Nākotnē 6000 eiro tiks piešķirti no federālās valdības, savukārt no jaunās prēmijas netiks ietekmēta ražotāja daļa, tas nozīmē, ka viņu daļa nedubultosies. Izmaiņas attiecas arī uz spraudņu hibrīdiem ar nedaudz zemākām subsīdiju likmēm. Noteikumi ir spēkā līdz 2021.gada beigām, un valdības koalīcija finansiālo ietekmi lēš 2,2 miljardu eiro apmērā.

Taču valdības koalīcija jau tagad atzinusi, ka spraudņu hibrīdi kā tādi nav videi draudzīgāki, bet – kā jau eksperti vairākkārt uzsvēruši – vides draudzīgumam ir būtisks to braukšanas un uzlādes profils. Punktā par vides prēmiju palielinājumu ir secināts: “Daļā no nacionālās platformas “Nākotnes mobilitāte” mēs apspriedīsim jautājumu par elektropiedziņas optimālu izmantošanu, izmantojot spraudņu hibrīdauto. Bet pagaidām vēl nav skaidrs, kādas būs tā sekas.”

Vides prēmiju versijā, kas ir spēkā kopš februāra vidus, neto cena 40 000 eiro ir kritiskā robeža – lētāki elektroauto tiek subsidēti ar 6000 eiro, spraudņu hibrīdi šajā cenu kategorijā joprojām subsidēti 4500 eiro apmērā. Dārgāki elektroauto tiek subsidēti ar 5000 eiro, savukārt spraudņu hibrīdi tiek subsidēts ar 3750 eiro. Vides prēmiju daļēji finansē federālā valdība un daļu ražotājs – lai gan praksē ražotāja daļai tiek piemērots 19 procentu PVN, kas šobrīd līdz gada beigām visā Vācijā ir samazināts līdz 16%.

Attiecīgi vides prēmija elektroauto būs sekojoša (subsīdijas apjoms eiro):

Attiecīgi vides prēmija spraudņu hibrīdiem būs sekojoša (subsīdijas apjoms eiro):

Tiek mainīta arī uzņēmumu vieglo automobiļu aplikšana ar nodokli: auto bruto pirkuma cenas ierobežojums, lai saņemtu zemāko 0,25 procentu nodokļu likmi uzņēmumu automašīnām, kuras darbina tikai elektroenerģija, tiks palielināts no 40000 līdz 60000 eiro. Tas nozīmē, ka vairāk modeļu var pretendēt uz zemāku nodokli.

Transportlīdzekļu nodoklis netiks piemērots līdz 2030.gadam

Nevis īstermiņa stimulēšanas pasākums, bet ilgtermiņa stimuls ir tas, ka Vācija līdz 2030.gada beigām atcels transportlīdzekļu nodokli pilnīgi elektriskiem automobiļiem – līdz šim šis pasākums bija plānots tikai līdz 2025.gadam. Visiem pārējiem transportlīdzekļiem no 2021.gada CO2 emisijas tiks izmantotas kā galvenais parametrs mehānisko transportlīdzekļu nodokļa noteikšanai, un nodokļi pieaugs “soļos” sākot no 95 gramiem uz kilometru. Tomēr precīzs regulējums vēl nav pieņemts.

Lai nodrošinātu, ka sociālo pakalpojumu nodrošinātāji, mazie un vidējie uzņēmumi, piemēram, nepalēnina savu autoparku atjaunošanu šajos finansiāli nedrošajos laikos, tiks izveidotas divas “autoparka apmaiņas programmas”. Programma Social & Mobile ir paredzēta, lai veicinātu elektrisko mobilitāti pilsētu satiksmē, un šajā nolūkā tā atbalstīs bezpeļņas organizācijas ar kopējo programmas apjomu – 200 miljoniem eiro 2020. un 2021.gadā. Būs arī autoparka apmaiņas programma tirgotājiem, maziem un vidējiem uzņēmumiem, kas izmanto e-transportlīdzekļus līdz 7,5 tonnām. Programma ir īstenojama nekavējoties, bet sīkāka informācija vēl nav pieejama. Droši vien ražotāji, kuriem ir šādi modeļi, tos var piegādāt līdz 2021.gada beigām.

Arī ražotāji saņems subsīdijas – prēmiju programmā 2020. un 2021.gadam jāveicina investīcijas “jaunās tehnoloģijās, procesos un ražotnēs”. 2020. un 2021.gadā ar 1 miljardu eiro tiks finansēta izpēte un attīstība ar pārveidi saistītajās inovācijās un jauni reģionāli inovāciju centri, jo īpaši preču piegādes nozarē”.

Tas, kas īpaši pamanāms visās ar transportlīdzekļu un auto parku iegādi saistītajās subsīdijās, ir iekšdedzes dzinēju neesamība tajās. Gatavojoties konferencei par to notika intensīvas diskusijas. No vienas puses tika apgalvots, ka nav izdevīgi mākslīgi uzturēt sarūkošu un neveselīgu nozari, jo plānotā transportlīdzekļu iegāde, iespējams, tikai kavētu nenovēršamo, bet, turpinoties subsīdijām līdz pat 9 000 eiro apmērā, daži klienti varētu apsvērt sava auto veida maiņu. Kritiķi norādījuši, ka elektromobiļu ekskluzīvā popularizēšana nav piemērota kā reāls ekonomikas stimuls joprojām zemā vienību skaita dēļ.

Tomēr iekšdedzes dzinēji arī gūst labumu (tāpat kā elektroauto un spraudņu hibrīdi) no cita pasākuma – kā minēts iepriekš, pievienotās vērtības nodoklis tiks samazināts no 19 līdz 16 procentiem laikā no 2020.gada 1.jūlija līdz 31.decembrim. Ar plānoto summu 20 miljardi eiro, šis ir apjomīgākais punkts ekonomikas stimulēšanas paketē. Tomēr uzņēmumiem ir arī jāpiešķir šis samazinājums saviem klientiem, nevis tikai jāpalielina sava gūstamā peļņa, lai pasākumam būtu vēlamais efekts. Ekonomisti norāda uz PVN pagaidu samazinājumu Apvienotajā Karalistē 2008/09.gadā, kad uzņēmumi 75% no samazinājuma atvēlēja saviem klientiem.

VDA (Vācijas autobūves nozares asociācija) nekavējoties paziņoja, ka ražotāji PVN samazinājumu atvēlēs klientu cenu samazināšanai – galu galā tas ir viens no nedaudzajiem pasākumiem, kas dod labumu arī benzīna un dīzeļdzinēju auto pārdošanā. “Pievienotās vērtības nodokļa pagaidu samazināšana ir svarīgs pasākums, lai Vācijā atdzīvinātu pieprasījumu,” sacīja asociācija. Pēc VDA domām, uzņēmumi arī izpēta, “kā varētu vēl vairāk stiprināt samazinātā pievienotās vērtības nodokļa ietekmi”. Citiem vārdiem sakot, gaidāmas atlaižu kampaņas.

2,5 miljardi uzlādes punktiem un akumulatora elementiem

No atbalsta apraksta var saprast, kur valdība lielā mērā saredz nākotni. Papildu 2,5 miljardi eiro tiks ieguldīti uzlādes punktos un bateriju elementu ražošanā, ieskaitot ar nozari saistīto pētījumu veikšanā. “Uzlādes infrastruktūras paplašināšana ir svarīgs priekšnoteikums, lai e-mobilitātes attīstība tiktu paātrināta,” teikts paziņojumā. “Tāpēc ātri jāīsteno uzlādes infrastruktūras ģenerālplāns”, un tas pats attiecas uz vienotu maksājumu sistēmu uzlādes stacijām. Bez tam ir jāveicina publiski pieejamas uzlādes infrastruktūras attīstība “piemēram, diennakts aprūpes centros, slimnīcās, rajonu centros, sporta laukumos”.

Taču pretrunīgi vērtētais “ģenerālplāna” punkts ir palicis – valsts piemēro piedāvājuma nosacījumu, lai nodrošinātu, ka visas degvielas uzpildes stacijas Vācijā piedāvā arī uzlādes punktus. Tomēr viltīgs papildinājums ir tas, ka regulatori pārbaudīs, “vai ātrās uzlādes punktu būvniecība var tikt uzskatīta par naftas produktu industrijas dekarbonizācijas pasākumu”.

Tāpat drīzumā tiks prezentēta “valsts stratēģija attiecībā uz ūdeņradi”, kas tiek apspriesta mēnešiem ilgi. Projekts vēl atrodas koordinācijas procesā starp ministrijām. Koalīcijas valdība finansiālo ietekmi lēš kopumā septiņu miljardu eiro apmērā. Cita starpā līdz 2030.gadam ir jāuzbūvē rūpnieciskā apjoma ražotnes ar kopējo jaudu līdz 5 GW, ieskaitot nepieciešamo iekšzemes un jūras enerģijas ražošanu.

Sabiedriskajam transportam jākļūst elektrificētam

Divus citus būtiskus mobilitātes pasākumus nevajadzētu atstāt nepieminētus – privātie un pašvaldību uzņēmumi saņems 1,2 miljardus eiro, lai veiktu autobusu un kravas automašīnu autoparka modernizācijas programmu, pārejot uz alternatīvām piedziņas sistēmām. Ģenerālplānā noteikts: “Lai palielinātu pieprasījumu pēc elektriskajiem autobusiem un padarītu pilsētas transportu videi draudzīgāku, uz ierobežotu laika periodu līdz 2021.gada beigām tiks palielināts finansējums arī elektriskajiem autobusiem un to uzlādes infrastruktūrai.”

Valdība izstrādās pamatregulu, kas federālajām zemēm ļaus piešķirt subsīdijas sabiedriskā transporta uzņēmumiem, lai kompensētu straujo braukšanas maksas ieņēmumu kritumu. Tas ir jādara zināms ES Komisijai. Šogad reģionalizācijas līdzekļos paredzēts vienreizējs palielinājums par 2,5 miljardiem eiro, lai sabiedriskā transporta operatori varētu kompensēt zaudējumus, kas radušies pasažieru ieņēmumu krituma dēļ.

Ziņas papildinājums 2020.gada 9.jūnijs: Reuters ziņo, ka Vācijas federālā valdība piektdien plāno ārkārtas ministru sanāksmi, lai panāktu, ka tiek iedarbināti liela daļa paredzēto stimulu. Cita starpā tiks apspriestas paaugstinātās pirkuma prēmijas elektriskajiem automobiļiem, kā arī sīkāka informācija par to, kā valdība plāno īstenot šo lēmumu. Attiecīgi pēc tam, kā minēts iepriekš, atbalsta shēma būs jāiesniedz apstiprināšanai ES Komisijā saskaņā ar valsts atbalsta tiesību aktiem.

Turklāt Reuters ziņo par detalizētu informāciju saistībā ar izmaiņām transportlīdzekļu nodoklī Vācijā, kas izsludinātas ekonomikas stimulēšanas paketes ietvaros, citējot Finanšu ministrijas likumprojektu. Piemēram, CO2 komponente jauno automobiļu nodoklī no 2021.gada ir ievērojami paplašināta: ja jauns transportlīdzeklis emitē līdz 95 gramiem, tad nav jāmaksā piemaksa – jāmaksā tikai motora tilpuma komponente no transportlīdzekļa nodokļa, kā tas ir bijis līdz šim. Piemaksa pieaugs piecos soļos, pirmajā solī sākot ar diviem eiro par vienu CO2 gramu.

No 115 gramiem uz augšu jāmaksā 2,20 eiro par papildu gramu, no 135 gramiem uz augšu – 2,50 eiro, no 155 gramiem uz augšu – 2,90 eiro. Virs 175 gramiem – 3,40 eiro. Ja automašīna emitē vairāk nekā 195 gramus CO2 uz kilometru, katrs grams virs šīs robežas maksā četrus eiro. Tas ir apmēram divreiz vairāk, nekā pašlaik tiek piemērots. Līdz šim CO2 komponentei nav gradācijas; par katru papildus gramu virs 95 gramu robežas iekasē vienotu divu eiro likmi.

Ar papildu maksu automobiļi ar ļoti augstām CO2 emisijām, jo īpaši sporta automobiļi un lielie SUV ar benzīna dzinējiem tiks visvairāk noslogoti ar CO2 nodokli. Ne tikai šiem, bet arī lielākajai daļai mazo un kompakto automobiļu bez hibrīdtehnoloģijas CO2 izmešu apjoms ir virs 95 gramu robežas uz kilometru. Kā raksta Reuters, Golf 8, piemēram, ar vienkāršāko dzinēju, jau pārsniedz 115 gramus un tādējādi nākas aplikt daļu sava CO2 izmešu ar nodokli 2,20 eiro apmērā. Ja mehānisko transportlīdzekļu nodoklis tiek piemērots ar šīm likmēm, nodeva tādējādi pieaugs visiem Golf vadītājiem, izņemot spraudņa hibrīda modeļa īpašniekiem. ID.3 pircēji pagaidām vispār nemaksās mehānisko transportlīdzekļu nodokli – atbrīvojums no nodokļa elektroautomobiļiem tiks pagarināts līdz 2030. gada beigām.

Ziņas papildinājums 2020.gada 10.jūnijs: saistībā ar Vācijas valdības ekonomikas stimulēšanas paketi un nodomu ieguldīt papildu 2,5 miljardus eiro uzlādes punktos un bateriju elementu ražošanā, tostarp ar to saistītajos pētījumos, Reuters ziņo, ka federālā valdība plāno ieguldīt 500 miljonus eiro privāto uzlādes punktu izveidē. Vēl 1,5 miljardi eiro tiks izmantoti, lai izveidotu bateriju elementu ražotni, un atlikušie 500 miljoni eiro tiks izmantoti pētniecībai un attīstībai.

Vācijas valdības ekonomikas stimulēšanas pakete vēl nav pieņemta. Saskaņā ar agrāku informāciju no Reuters puses, kabinets plāno piektdien, 12.jūnijā, pieņemt spēkā esošu lielu daļu no stimulēšanas paketes. Valdība plāno izmantot finansējumu privāto uzlādes punktu attīstībai, to mērķējot uz privātpersonām un ēku īpašniekiem. Tomēr precīzie subsīdiju nosacījumi un subsīdiju apjoms par vienu uzlādes punktu vēl nav atklāts.

Informācijas avoti – reuters.com, bundesfinanzministerium.de, reuters.com

Back to top