Latvijā izgatavots elektriskais trīsritenis / laiva / māja

Lūk, transportlīdzeklis, kas nav tik vienkārši klasificējams un ir piemērots lietošanai gan uz sauszemes, gan uz ūdens. Tas ir gan transporta līdzeklis, kas var piedāvāt visnotaļ ērtu apmešanās vietu ceļā, gan, kas ir vissvarīgāk, tas būvēts pievēršot uzmanību ilgtspējībai. Iepazīstieties ar startapa Zeltiņi radīto transportlīdzekli – Z-Triton, vai, kā to vēl varētu dēvēt – elektriskais trīsritenis – laiva – māja.

To projektējis Aigars Lauzis no Latvijas, ideja radusies velo brauciena no Londonas līdz Tokijai laikā. Z-Triton burtiski ir mazais elektroauto, kas var un dara. Par spīti kompaktajam lielumam (“niecīgajam”, iespējams, būtu atbilstošāks apzīmējums), tas patiešām ir ērts un spēj sevī ietilpināt visu, kas nepieciešams ceļam, un, lai gan izskats ir nedaudz savāds, patiesībā transportlīdzeklis ir diezgan izturīgs. Z-Triton ir izgatavots kempingam, kas sastāv no tālām distancēm (ne glempingam) un tam ir jābūt izturīgam, lai būtu piemērots lietošanai gan uz sauszemes, gan ūdenī.

Z-Triton ir trīsritenis/laiva, kurā var ērti gulēt divi pieaugušie, un, ja nepieciešams, viens suns vai mazs zīdainis, bet iekšā būs mazdrusciņ pārpildīts. Ar saplākšņa un stiklašķiedras korpusu, kas ir tricikla formā, to darbina pedāļi ar iespēju izmantot divas 250 vatu elektromotora rumbas, braucot augšup kalnā. Enerģiju piegādā divi bateriju komplekti un viens saules enerģijas panelis.

Ir arī sēdvieta sunim vadītāja sēdekļa aizmugurē un viena pasažiera sēdeklis ar drošības jostu, spoguļiem, gaismām, manuālu vējstikla tīrītāju, signāltauri. Ir pat padomāts par tādiem maziem sīkumiem kā augs uz konstrukcijas jumta un krūzes turētājs. Vadītājs no saules ir pasargāts ar jauku, mazītiņu, slīpu lietussargu – tas ir interesants papildinājums, bet ikviens, kurš ir izjutis vasaras saules starus, zina, ka pat augsta faktora SPF nepalīdz, ja runa ir par nejaukiem saules apdegumiem.

Tricikls atrodas uz diviem aizmugurējiem 20 collu (50 cm) riteņiem un viena 36 collu (91 cm) riteņa priekšpusē. Vadītājs ir novietots tieši virs priekšējā riteņa, un izskatās, ka Z-Triton darbojas uz griezes momenta. Protams, tas iztukšo akumulatoru daudz ātrāk, taču komforts maksā savu.
Laivas formā riteņi salokās. Virs paceltajiem aizmugurējiem riteņiem nolaižas margas, un tur ir elektriskais laivas motors. Lai pievestu laivu pie ūdens, tajā ir jāievada priekšējais ritenis, un transportlīdzekļa aizmugure kļūst par laivas priekšgalu. Kabīnē ietilpst spoguļi un vadības ierīces gaismām, Z-veida stūre un pat ventilators karstākām vasaras dienām.

Lai sagatavotu laivu gulēšanai ir jānoņem kaudze mantu un vēl vairāk jāatver vieta, bet dizainers apgalvo, ka iekšpuse gulēšanai ir ērta. Viņš pat ierīkojis nelielu virtuvi (ja mēs to tā varam nosaukt) – vietu, kas paredzēta ēdiena gatavošanai un glabāšanai, un mazu salokāmu galdiņu. Ir pieejama plaša vieta, pateicoties vairākiem moduļiem, kurus var pārvietot atbilstoši savām vajadzībām.

Z-Triton garums ir 3,6 metri (11,8 pēdas), platums ir 1,2 metri (3,9 pēdas) un augstums ir 1,55 metri (5 pēdas). Pie gala prototipa joprojām norit darbs (tas ir apmēram 90% pabeigts), tāpēc nav nekādas informācijas par tā kopējo svaru vai kravnesību.

Ziņojumi tiešsaistē norāda, ka diapazons ir 25 jūdzes (40 km) uz sauszemes un 19 jūdzes (30 km) uz ūdens, bet citi apgalvo, ka tas ir lielākais ātrums, proti, km/h. Zeltiņu oficiālajā tīmekļa vietnē nav norāžu par diapazonu vai lielāko ātrumu, bet jāsliecas ticēt, ka tas ir pēdējais variants, un šie ir lielākie ātrumi. Ar šādu diapazonu nebūtu iespējams nedēļas nogalēs doties dziļi dabā vai ekspedīcijās pa visu pasauli. Ar šādu diapazonu varētu izpildīt vienu vai divus uzdevumus, bet tas ir viss.

Z-Triton drīz kļūs par kolektīvās finansēšanas kampaņas tēmu ar mērķi 2021.gadā izveidot pirmās 10 vienības. Līdz 2022.gadam A.Lauzis cer izveidot veselu Z-Triton lietotāju kopienu, skaitot tūkstošos.

Viņš iztēlojas, ka Z-Triton var iegādāties personīgai lietošanai, kā arī veidojot nomas parku. Lai izpildītu pēc iespējas vairāk prasību, viņš plāno to pārdot trīs versijās: gatavu, kā komplektu un 3D dizainu, lai pircējs varētu to uzbūvēt no jauna un pielāgot ceļā. Cena būs no 7000 eiro līdz 9000 eiro diapazonā atkarībā no konfigurācijas.

Back to top