Ultium Drive: piecas e-piedziņas GM elektromobiļiem
Pēc Ultium modulārās akumulatoru sistēmas General Motors ir ieviesis piecu piedziņas bloku un trīs motoru saimi ar nosaukumu Ultium Drive, kas darbinās grupas nākamās paaudzes elektromobiļus.
General Motors apgalvo, ka Ultium Drive nodrošinās ievērojamas priekšrocības salīdzinājumā ar GM iepriekšējiem elektriskajiem transportlīdzekļiem veiktspējas, mērogojamības, ātruma un ražošanas efektivitātes ziņā. Tāpat kā akumulatoru sistēma, arī Ultium Drive ir paredzēts īpaši elastīgs, ļaujot sastāvdaļas uzstādīt dažādos auto segmentos, sākot no kompaktākiem automobiļiem līdz lieliem SUV, piemēram, Cadillac Lyriq vai pikapiem, piemēram, GMC Hummer EV.
Piedziņas blokiem jābūt spējīgiem darbināt transportlīdzekļus ar priekšējo riteņu piedziņu, aizmugurējo riteņu piedziņu un četru riteņu piedziņu, no kuriem pēdējais dažkārt būs ar veiktspējas fokusu, dažkārt ar optimizētiem bezceļa raksturlielumiem atkarībā no kombinācijas. Lai gan GM ir publicējis dažas piedziņas vienību bildes, pagaidām nav atklātas tādas detaļas kā jauda, griezes moments un efektivitāte.
Tomēr ir skaidrs, ka GM iztiek bez daudzpakāpju pārnesumkārbas, apvienojot elektromotoru ar “viena ātruma transmisiju”. Kā raksta The Verge, Ultium Drive kabeļiem droši vien vajadzētu būt ievērojami samazinātiem un lētākiem – līdzīgi kā akumulatoru sistēmai. Tādējādi sistēmai vajadzētu spēt ātrāk integrēties citos modeļos, un programmatūras atjauninājumiem vajadzētu būt ar vienkāršāku arhitektūru. Salīdzinājumā ar Chevrolet Bolt būtu jābūt iespējai samazināt elektroinstalāciju par 80 procentiem.
General Motors ir ne tikai attīstījis piedziņas, bet arī pats tās būvējis, ieskaitot lējumus un zobratus. Tas ļaus GM ātrāk paātrināt elektroauto ražošanu, panākt apjomradītus ietaupījumus un elastīgi pielāgot ražošanas klāstu pieprasījumam. “Tāpat kā ar citām vilces sistēmām, kas ir sarežģītas, kapitālietilpīgas un satur daudz intelektuālā īpašuma – vienmēr ir labāk tās radīt pašiem,” saka Global Electrical Propulsion GM galvenais inženieris Ādams Kviatkovskis (Adam Kwiatkowski). “GM pilnai elektroauto ieviešanai būtu jāgūst labums no vienlaicīgas Ultium Drive tehnoloģijas. Paredzams, ka mūsu apņemšanās palielināt vertikālo integrāciju nodrošinās papildu izmaksu efektivitāti veiktspējas vienādojumā.”
Kā norāda Kens Moriss, autonomo un elektrisko transportlīdzekļu programmu viceprezidents, General Motors ir ieguvis arī ražošanas pieredzi iekšdedzes dzinēju jomā. “Motoru, transmisiju, urbšanas iekārtu un sistēmu izgatavošana ir viena no GM zināmākajām kompetencēm, un mūsu ražošanas speciālistu zināšanas ir ne tikai nododamas, bet arī izdevīgas, jo mēs veicam pāreju uz elektroauto,” teica Moriss.
Kā jau minēts, GM joprojām atturas sniegt detalizētu informāciju par Ultium Drive, taču vairāk tika atklāts, kad martā ieviesa akumulatoru sistēmu. Pat pie Cadillac Lyriq Concept prezentācijas augustā neesot izskanējuši paziņojumi par dažādiem motoru un akumulatoru variantiem. Lyriq galvenais inženieris Mārtijs Hogans tolaik paziņoja, ka publicētie dati bijuši neprecīzi, jo joprojām notiek izstrādes fāze.
Tomēr ar maksimālo uzlādes jaudu 150 kW līdzstrāvai šķiet skaidrs, ka Lyriq izmantos Ultium akumulatora komplekta 400 voltu versiju. Tāpēc GMC Hummer EV, visticamāk, paļausies uz 800 voltu sistēmu.
Informācijas avoti: gm.com, electrek.co, theverge.com