Četri ražotāji līdz gada trešajam ceturksnim jau sasnieguši ES CO2 mērķus
Pamatojoties uz pārdošanas rādītājiem 2020.gada pirmajā pusē, PSA grupa, Volvo, FCA un BMW grupa jau sasnieguši ES mērķi attiecībā uz vidējām CO2 emisijām no jauniem automobiļiem, kā liecina Transport & Environment (T&E) analīze.
Renault, Nissan, Toyota Mazda flotei un Ford atliek tikai censties tikt līdzi par diviem gramiem CO2 uz km, savukārt lielāka atšķirība ir Volkswagen (5 g), Hyundai-Kia (7 g-3 g), Daimler (9 g) un Jaguar Land Rover (13 g).
Lai sasniegtu visa gada izvirzītos mērķus, PHEV un elektroauto ir daudz lielāka nozīme nekā automobiļiem ar ekonomiskākiem iekšdedzes dzinējiem. Kā aprēķinājis T&E, Renault Zoe pārdošana vien 2020.gadā vidēji ietaupīs ap 15 gramiem CO2, tādējādi nodrošinot ierobežojumu ievērošanu. Lai gan Renault rezultāti joprojām ir nedaudz virs pirmā pusgada robežas, pieprasījuma pieaugumam, ko izraisījusi inovācijas prēmija, vajadzētu nodrošināt pietiekamu e-pārdošanas apjomu gada otrajā pusē, lai ražotājs sasniegtu mērķi.
Savukārt citiem ražotājiem, piemēram, Daimler, nevajadzētu paļauties tikai uz inovācijas prēmiju. Pēc T&E domām, Daimler paredz iekļauties robežās, pārdodot vairāk E-klases, C-klases, A-klases un GLC-klases spraudņa hibrīdus, kuru pārdošanas apjomi šogad ir strauji palielinājušies. Ārkārtīgi izdevīgie līzinga piedāvājumi Smart EQ un ierobežota skaita īpašais modelis 250 e ir izraisījuši pārdošanas pagaidu apstāšanos, tas varētu būt priekšvēstnesis turpmākām atlaižu kampaņām pārējiem modeļiem, ja Daimler nespēs sasniegt savu mērķvērtību iekšējās prognozēs – vai iespējamie CO2 sodi varētu tikt kompensēti (neraugoties uz tā tēlam radīto kaitējumu) ar atlaižu kampaņu izmaksām.
VW pret iespējamiem CO2 sodiem strādā vairākās frontēs. Kā tika paziņots septembra beigās, Volkswagen apvieno spēkus ar SAIC un Ford, lai izveidotu CO2 apvienību. Tā sauktā CO2 apvienošana ir pretrunīga metode, kā izvairīties no soda naudām, ņemot vērā aizvien stingrāko CO2 autoparka vērtību, ko noteikusi ES. Šīs prakses labākais piemērs ir jau FCA un Tesla izveidotā CO2 apvienība: bez Tesla elektriskajiem automobiļiem Fiat Chrysler nebūtu starp augstāk novērtētajiem uzņēmumiem T&E vērtējumā. Savukārt Volkswagen tagad tirgū laiž pirmos ID.3 spēkratus, pirmo ID.4 plānojot piegādāt līdz 2020.gada beigām. Un hibrīdu gadījumā pašlaik notiek pirmās līzinga kampaņas; jaunais Golf 8 eHybrid ir pieejams līzingā sākot no 99 eiro mēnesī.
Modeļu politikas ietekmi demonstrē priekšgājējs PSA un šobrīd saraksta apakšā esošais Jaguar Land Rover. PSA ar divām platformām CMP un EMP2 pašlaik laiž tirgū daudz plug-in hibrīdus un elektriskos automobiļus, sākot no nelieliem pilnībā elektriskiem automobiļiem līdz elektriskiem SUV vai vidējas klases spraudņu hibrīdu SUV ar pilnpiedziņu. Savukārt britu autoražotājam, kas ietilpst Tata Group, šobrīd klāstā ir tikai viens BEV – Jaguar I-Pace un Range Rover ir maz spraudņa hibrīdu. Pievilcīgāks PHEV ar lielākām baterijām un CCS ātro uzlādi nebūs pieejams tirgū līdz 2021.gada sākumam. Nākamais BEV modelis, Jaguar XJ pēctecis, nebūs sērijveida modelis. JLR nav īstermiņa iespēju iekļauties prasībās, izņemot CO2 apvienība.
Bez tam JLR (arī Daimler) piedzīvo tendenci, ko T&E raksturo kā “satraucošu”: gada pirmajā pusē SUV īpatsvars pieaudzis līdz 39 procentiem. Bet T&E arī kritiski vērtē arvien pieaugošo spraudņa hibrīdu īpatsvaru – atsaucoties uz ICCT pētījumu par reālo transportlīdzekļu patēriņu. Tāpēc organizācija aicina ES noteikt 2035.gadu kā beigu datumu iekšdedzes dzinēju pārdošanai, iekļaujot pašreizējo PHEV tehnoloģiju.
“Nākamgad viena no septiņām Eiropā pārdotajām automašīnām būs spraudņa hibrīds,” saka Džūlija Poliškanova (Julia Poliscanova), T&E augstākā līmeņa direktore. “ES ražotāji ir atgriezušies EV sacensībās, bet, ja netiks uzstādīti vērienīgāki CO2 mērķi 2025. un 2030.gadam, ražotāji apstāsties progresā jau 2022. gadā.” Kā rāda Volkswagen Cvikavas rūpnīca, e-mobilitāte varētu piesaistīt arī miljardus vērtas investīcijas un radīt darbavietas.
Papildus apšaubāmajiem klimatiskajiem ieguvumiem, ko rada plug-in hibrīdi, T&E saskata vēl vienu problēmu: “neambiciozi” mērķi 2025. un 2030.gadam varētu izraisīt “desmitgadi ilgu stagnāciju EV pārdošanā” un kavēt dinamiku pēc 2021.gada. Tādēļ T&E atkārtoti aicina noteikt skaidru beigu datumu. “Elektroauto pamazām ienāk Eiropā, bet SUV pārdošanas apjomi joprojām aug kā nezāles. Vienīgais veids, kā iznīcināt tik ļoti piesārņojumu radošos transportlīdzekļus, ir dot autoražotājiem skaidru beigu datumu,” piebilda Poliškanova. “Automašīnas, kas darbojas ar biodegvielu, viltus elektriskajiem dzinējiem vai fosilo gāzi emitē CO2 un tās nevajadzētu laist tirgū pēc 2035. gada.”
Informācijas avots transportenvironment.org