ES Komisija pārskatīs vieglo elektrotransportlīdzekļu tipa apstiprinājumu
Eiropas Komisija ir sākusi pārskatīt tipa apstiprinājuma direktīvu attiecībā uz mehāniskajiem transportlīdzekļiem. Pārskatīšana varētu izbeigt ierobežojošo regulējumu attiecībā uz tādiem e-velosipēdiem kā ātrie elektrovelosipēdi ar pedāļiem un pat kravas velosipēdi.
Eiropas vieglo elektromobiļu asociācija LEVA-EU jau kādu laiku rīko kampaņu par Direktīvas 168/2013 pārskatīšanu. Kopš 2017.gada janvāra visiem e-velosipēdiem jāatbilst Eiropas saskaņotajiem tehniskajiem noteikumiem, kas noteikti tipa apstiprinājuma tiesību aktos. Nākotnē tas var mainīties.
Jau tagad ar pedāļiem darbināmi elektrovelosipēdi ar ātrumu līdz 25 km/h un maksimālo nepārtraukto nominālo jaudu 250 W ir atbrīvoti no tipa apstiprinājuma, kas parasti attiecas, piemēram, uz mopēdiem, tas nozīmē, ka tie nāk no laika pirms ātrajiem elektrovelosipēdiem ar pedāļiem (maksimālais ātrums 45 km/h) vai kravas e-velosipēdiem ar motoriem, kas piegādā 500 vatu vai vairāk. Tas nozīmē, ka tirgus ir sarežģīts vai pat traucēts.
LEVA skaidro: “Vieglajiem elektriskajiem spēkratiem (LEV), kas ir palikuši nolikumā, ir īpaši grūti laiki. Piemēram, pedāļu elektrovelosipēdu tirgum ir lielas grūtības attīstīties, jo vairumā gadījumu tie ir klasificēti kā klasiskie mopēdi. Savukārt mopēdiem lietotie termini nav piemēroti šiem transportlīdzekļiem. Situācija ir vēl sliktāka 25 km/h e-velosipēdu kategorijai ar vairāk kā 250W. Šajā L1e-A kategorijā praktiski kopš 2013.gada nav veikts neviens tipa apstiprinājums.”
Vēl ir jāgaida, kā ES Komisija lems un vai šādi noteikumi, kas vairāk attiecas uz vieglajiem elektrotransportlīdzekļiem, ietekmēs elektrovelosipēdus ar pedāļiem, kas spēj sasniegt 25 km/h un kas pašlaik tiek klasificēti kā velosipēdi. Līdz ar to braucēji var izmantot braukšanas joslas un pārvietoties bez ķiveres atkarībā no valsts tiesību aktiem.
Eiropas Komisija ir lūgusi TRL, Apvienotajā Karalistē bāzētam mobilitātes pētniecības centram, izpētīt LEV stāvokli tipa apstiprinājumā un valstu satiksmes kodeksos. Analīzē ietilpst visi LEV, piemēram, elektriskie motorolleri, pašbalansējošie transportlīdzekļi, elektriskie velosipēdi, kravas e-velosipēdi.
TRL ir sācis plašu nozares apsekojumu, izmantojot tiešsaistes anketu, ko varēs aizpildīt līdz 30.oktobrim. TRL apstiprina, ka apsekojums ir paredzēts tikai īpaši uzaicinātām ieinteresētajām pusēm no valdības iestādēm, arodorganizācijām un lietotāju pārstāvju grupām, proti, nozares profesionāļiem. Visas organizācijas, kas vēlas iesaistīties šajā pētījuma posmā, var tieši sazināties ar TRL.
“Tomēr mēs saprotam, ka pašreizējais tiesiskais regulējums ir ārkārtīgi sarežģīts un mulsinošs”, LEVA-EU rakstīja savā preses paziņojumā. Tāpēc apvienība organizēs vairākas informatīvas sanāksmes, kuru mērķis ir sniegt skaidru priekšstatu par pašreizējo tiesisko regulējumu. Turklāt organizācija izskaidros notiekošās pārskatīšanas iespējas un riskus.
Informācijas avoti: bike-eu.com, leva-eu.com, trl.co.uk