Francijā, pieaugot pārdošanas apjomam, samazinās elektrisko transportlīdzekļu subsīdijas

Pēc tam, kad Francijas valdība pirms dažiem mēnešiem lēma palielināt subsīdijas elektriskajiem automobiļiem un hibrīdiem līdz pat 7000 eiro, tās no 2021.gada atkal samazinās. Tajā pašā laikā Francija nosaka stingrākus sodus par augstām CO2 emisijām.

Saskaņā ar budžetu, ko vakar iesniedza ekonomikas un finanšu ministrs Bruno Le Maire, piemaksa par elektroautomobiļiem 2021.gadā būs no pašreizējiem 7000 eiro līdz 6000 eiro un 2022.gadā samazināsies līdz 5000 eiro. Valdība nākamgad uz pusi samazinās valsts subsīdiju par spraudņu hibrīdiem līdz 1000 eiro. Šī subsīdija attieksies tikai uz transportlīdzekļiem, kas maksā ne vairāk kā 45 000 eiro.

Ir samazinātas arī īpašās subsīdijas uzņēmumu autoparkiem. Valdība katrā no nākamajiem diviem gadiem izmaksās tikai 1000 eiro, nevis pašreizējo atbalstu 5000 eiro apmērā. Vienīgais, kas paliek neskarts, ir atsevišķs stimuls pāriet uz elektriskajiem transportlīdzekļiem mājsaimniecībām ar zemiem ienākumiem 3000 eiro apmērā.

Līdzīgi kā Vācija, Francija 2020.gada maijā bija nolēmusi palielināt subsīdiju likmes kā daļu no automobiļu rūpniecības pārstrukturēšanas plāna. Galvenais iemesls bija pārdošanas kritums koronavīrusa izraisītās krīzes dēļ. Tomēr Francijas valdība izmantoja mērenāku pieeju, tikai palielinot maksimālo subsīdiju likmi no 6000 līdz 7000 eiro. Īstermiņā pieprasījumu veicināja arī metāllūžņu shēma privātiem pircējiem. Tas atstāja iespaidu. Saskaņā ar Bloomberg citēto nozares grupas CCAF statistiku, elektromobiļi gada pirmajos astoņos mēnešos veidoja 6,1 procentu no reģistrācijām Francijas tirgū – salīdzinājumā ar tikai 1,9 procentiem 2019.gadā. Arī spraudņu hibrīdi ieguva lielāku tirgus daļu.
Bruno Le Maire uzskata, ka lēmums atbilst elektroenerģijas tirgus attīstībai.

Prēmija tiks saglabāta vērienīgā, bet pakāpeniski zemākā līmenī, jo šāda tipa transportlīdzekļi kļūs konkurētspējīgāki salīdzinājumā ar iekšdedzes dzinēju modeļiem. Starp citu, valdībai jau bija nodoms atkal lēnām samazināt subsīdiju likmes, kad tā pirms globālās pandēmijas 2019.gada decembrī iesniedza reformēto premiālo sistēmu.

Attiecībā uz vidi – Francija turpinās pievilkt skrūves. Malus écologique ir vides nodoklis, kas piemērojams transportlīdzekļiem ar noteiktu CO2 emisiju līmeni un ir maksājams pēc auto reģistrācijas. Soda naudas tiek sadalītas, un maksimālā likme automobiļiem, kuru CO2 emisijas ir lielākas par 225 gramiem uz kilometru, pašlaik ir 20 000 eiro. Saskaņā ar pašreizējo budžeta projektu maksimālā likme tiks vēlreiz dubultota 2021.gadā līdz 40 000 eiro un pēc tam palielināta līdz 50 000 eiro 2022.gadā.

Tas, protams, ir galējais gadījums. Robežvērtība pašlaik ir 138 grami CO2 uz kilometru (saskaņā ar WLTP). Piemēram, ikvienam, kurš emitē no 138 līdz 160 gramiem CO2 uz kilometru, par reģistrāciju būs jāmaksā 1000 eiro. Jebkurā gadījumā tagad ierobežojums jāsamazina no iepriekšminētajiem 138 līdz 131 gramiem no 2021.gada 1.janvāra un līdz 123 gramiem 2022. gadā.

Francijas automobiļu lobijs La Plateforme Automobile, protams, ir ļoti kritisks pret valdības veiktajiem pasākumiem: “Lai bonus-malus sistēma kļūtu par īstu instrumentu ekoloģiskajai pārejai, bonusiem arī būtu jāvirzās uz priekšu, pretējā gadījumā malus kļūs tikai par slēptu jaunu nodokli,” norāda organizācijas ģenerāldirektors Marc Mortureux.

Informācijas avoti: bloomberg.comfrancetvinfo.frlesechos.fr

Back to top