Elektrisko automobiļu revolūcija? Tās ir baterijas!
Ir grūti nepārvērtēt Īlona Maska gandrīz pārdabiskās spējas saskatīt nākotni un rīkoties pēc saviem instinktiem. Gandrīz pirms desmit gadiem, kad pasaulē sāka runāt par elektromobiļiem, Īlons jau sāka ražot baterijas un uzstādīt uzlādes tīklu, kas nodrošinātu elektrisko automobiļu revolūciju. Tikai tagad citi nonāk pie tām pašām atklāsmēm, pie kurām Masks nonāca jau pirms desmit gadiem.
Panasonic & Toyota veidos akumulatoru
Cik var noprast, Toyota nav ieinteresēta elektrisko automobiļu akumulatoru ražošanā. Viss ir saistīts ar hibrīdiem un spraudņu hibrīdiem, un to vēl joprojām žilbina solījums par ūdeņraža degvielas šūnām. Būtībā uzņēmums ir izvēlējies nostāties malā dēļ plaši izplatītās pārliecības, ka pašreizējā litija jonu bateriju tehnoloģija drīz tiks iznīdēta, un vietā stāsies citas tehnoloģijas.
Toyota un Panasonic šonedēļ paziņoja, ka ir izveidojuši jaunas partnerattiecības, kas pazīstamas kā Planet Energy and Solutions. Pēc Forbes teiktā, šī savienība strādās pie prizmatiskiem akumulatoriem, ko plānots pārdot citiem autoražotājiem. Prizmatiskās baterijas ir kvadrātveida, nevis cilindriskas. Jaunais uzņēmums sākotnēji nodarbinās vairāk nekā 5000 cilvēkus. Toyota piederēs 51% no uzņēmuma, kamēr Panasonic piederēs atlikušie 49%.
“Ir sagaidāms, ka baterijas – kā risinājums enerģijas nodrošināšanai automobiļiem un citiem mobilitātes veidiem un kā risinājumi dažāda veida vides jautājumiem – pildīs galveno lomu sabiedrībā,” teikts paziņojumā presei. Abas kompānijas jau kopš 1996.gada sadarbojas bateriju izpētē.
Eiropas Savienība ir gatava nopietni pievērsties bateriju ražošanas jautājumam
Modernā elektroauto laikmeta sākumā tika uzskatīts, ka autoražotāji izgatavos paši savas baterijas. Tad domāšana mainījās, un auto kompānijas saprata, cik masīvs un dārgs izaicinājums ir ražot akumulatorus. Tas spēles laukumā ļāva ienākt akumulatoru kompānijām. Tajā pašā laikā tas lika politiskajiem līderiem Eiropā bažīties par to, ka ārvalstu uzņēmumi drīzumā kontrolēs akumulatoru piegādi. Viņiem bija pamatots iemesls bažīties, jo CATL, LG Chem, BYD un citi ziņoja par plāniem būvēt Eiropas akumulatoru fabrikas.
Reaģējot uz to, Francijas un Vācijas valdības pagājušajā nedēļā paziņoja par lielu, jaunu iniciatīvu būvēt Eiropai piederošas akumulatoru rūpnīcas abās valstīs, liecina Los Angeles Times iegūtā informācija. Vācija un Francija “vēlas Eiropā būvēt vislabākās un visnoturīgākās baterijas”, piektdien paziņoja Vācijas ekonomikas un enerģētikas ministrs Pēters Altmaiers (Peter Altmaier). “Esmu pārliecināts, ka akumulatora šūnas, kas izgatavotas Kaizerslauternē, noteiks jaunus standartus to CO2 pēdas nospiedumā.”
Kaizerslauterne ir vieta, kur Groupe PSA-Opel un Total ‘s Saft Groupe būvēs jaunu akumulatoru rūpnīcu par aptuveni 2 miljardiem eiro. Ir paredzams, ka minētā rūpnīca sāks ražošanu 2024.gadā un nodarbinās 2000 strādniekus.
Vēl viena rūpnīca tiks uzbūvēta Hautu de France reģionā valsts ziemeļaustrumu stūrī netālu no robežas ar Beļģiju. Šis uzņēmums būs pazīstams kā Automotive Cell Company un izmaksās aptuveni 2 miljardus eiro. Savā paziņojumā par jauno rūpnīcu Francijas prezidents Emanuels Makrons sacīja: “Mums jāspēj ražot baterijas; tas ir rūpniecības suverenitātes un CO2 emisiju samazināšanas jautājums,” teikts Electrive.
Eiropa vēlu sāk domāt par to, kā pašiem izveidot elektrisko automobiļu baterijas. Paredzams, ka desmitgades vidū šīs industrijas vērtība būs 25 miljardi eiro gadā. Tas nozīmē, ka kādam būs daudz naudas, un eiropieši vēlas, lai ievērojama peļņas daļa paliktu Eiropā.
Tā ir laba ziņa elektroauto revolūcijai – varēs paļauties uz stabilu bateriju piegādi par samērīgu cenu tā nodrošinot, ka pāreja uz elektrotransportu turpinās.