Spānija palielina likmes vecu automašīnu norakstīšanai un elektroauto finansēšanai
Spānijas valdība strādā pie jaunās e-mobilitātes subsīdiju programmas MOVES izstrādes 2020.gadam, un, lai gan detaļas oficiāli nav publicējamas līdz maija beigām (vēlākais jūnija sākumam), daļa informācijas jau ir noplūdusi.
Piemēram, subsīdiju programmas budžets šogad ir paredzēts 65 miljoni eiro, kas ir par 20 miljoniem eiro vairāk nekā 2019.gadā. Saskaņā ar plāna projektu, maksimālā piemaksa saglabāsies 5500 eiro apmērā tikai elektriskiem transportlīdzekļiem ar nosacījumu, ka transportlīdzekļa ar iekšdedzes dzinēju, kura vecums ir vismaz desmit gadi, ekspluatācija tiek pārtraukta.
Tomēr Spānijas valdība acīmredzot apsver iespēju padarīt pēdējo punktu par neobligātu. Tas nozīmē, ka vecā iekšdedzes dzinēja transportlīdzekļa ekspluatācijas pārtraukšana vairs nebūs obligāta, lai gūtu labumu no piemaksas par elektriskajiem automobiļiem un citiem transportlīdzekļiem, pretēji pašreizējai situācijai. Nenododot vecu ICE transportlīdzekli, subsīdijas summa elektriskajam automobilim būtu ne vairāk kā 4000 eiro, savukārt ar fosilo degvielu darbināma automobiļa norakstīšanai un elektroauto iegādei summa būtu 5500 eiro. Tā acīmredzot ir varas iestāžu reakcija uz praktisku problēmu: līdz šim vecais auto bija jānodod, kad tika iegādāts elektroauto, bet jaunā auto piegāde var ilgt pat vairākus mēnešus.
Tāpat kā 2019.gadā, jaunajā MOVES izdevumā tiks iekļautas arī subsīdijas uzlādes infrastruktūrai, elektriskajiem divriteņu transportlīdzekļiem un komerciālajiem transportlīdzekļiem. Tomēr aktuālajos ziņojumos nav jaunas informācijas par šo subsīdiju apjomu. Nav arī atklāts, vai un kā turpmāk subsidēs spraudņu hibrīdus.
Attiecībā uz elektriskajiem automobiļiem ir paredzēts jauns cenu ierobežojums: saskaņā ar Spānijas plašsaziņas līdzekļu ziņojumiem, uz subsīdijām var pretendēt elektriskie automobiļi, kuru pārdošanas cena ir līdz 45000 eiro, savukārt iepriekš tā bija 40000 eiro. Turklāt nomāti transportlīdzekļi arī atbilst prasībām. Tādējādi Tesla Model 3 joprojām nebūtu piemērots, un SR + modelis Spānijā izmaksātu vismaz 49000 eiro. BMW i3 jau bija zem vecā limita 39950 eiro apmērā. Hyundai Kona Elektro gadījumā 150 kW modeļa pilnais aprīkojums ir virs 45000 eiro robežas, savukārt cits aprīkojums zem tā – tātad tas ir atkarīgs no regulējuma sīkumiem, vai tiek izmantots attiecīgais modelis vai tikai tā pamatvariants.
Lai gan valdība Madridē nodrošina budžetu, par tā piešķiršanu ir atbildīgas reģionālās valdības – tām tiek piešķirta budžeta daļa proporcionāli iedzīvotāju skaitam. Regulā, kas paredzēta 2020.gadam, reģionālajām valdībām piešķirta lielāka rīcības brīvība. Viņiem arī vajadzētu būt iespējai pieteikuma iesniedzējiem izmaksāt avansu, lai viņi vispirms varētu veikt ieguldījumus elektriskajos transportlīdzekļos.
Valsts integrētajā enerģētikas un klimata plānā paredzēts, ka 2030.gadā jāreģistrē vismaz pieci miljoni elektromobiļu. Akcijas noslēgumam jābūt 31.12.2020 vai līdz budžeta izsmelšanai. Tas tā nebija 2019.gadā, kad subsīdijas bija iespējamas līdz gada beigām, bet joprojām ar iepriekš minēto noteikumu par vecā auto nodošanu.
Informācijas avoti – web24.news, engnews24h.com, eleconomista.es, latribunadeautomocion.es