Polija aptur prēmiju izmaksu, bet elektroauto skaits pieaug
Sākotnēji no decembra Polija bija plānojusi sākt izmaksāt iespaidīgas pirkuma prēmijas 8600 eiro apmērā par zemās cenas elektroautomobiļiem. Tad valsts uz nenoteiktu laiku atlika subsīdiju. Tomēr e-auto reģistrācija pieaug – vai tas ir placebo efekts?
Polijai pagājušā gada 11.decembrī bija jāizsludina pieteikšanās salīdzinoši dāsnajai pirkuma prēmijai (līdz 8600 eiro) par elektrisko automobiļu iegādi. Pirmajā finansējuma kārtā tika paredzēts, ka līdz pat 500 elektromobiļu pircēji saņems atbilstošu subsīdiju, tāpēc daudzi klienti un automobiļu tirgotāji jau laikus sagatavojās paredzētajiem nosacījumiem. Tā kā pirkuma prēmija bija jāpiemēro privātpersonām, kas pērk lētākos elektriskos automobiļus, kuru cena ir līdz 29 000 eiro, tie, kas vēlējās pirkt auto, pasūtīja mazos un vidējos automobiļus, piemēram, Skoda Citigo e iV (no 18 500 eiro), Renault Zoe (no 28 000 eiro), Opel Corsa-e (no 28 000 eiro) vai Nissan Leaf (no 26 818 eiro) 2019.gada ceturtajā ceturksnī.
Sākotnējo kritiku valdībai, par to, ka pirkuma prēmija sasaistīta ar zemo cenu, pauda Volkswagen, Nissan, Renault un Opel pārstāvji. Autobūvētāji drīz vien nolēma izteikt atbilstošus piedāvājumus ar nelielu cenas samazinājumu zem apstiprinātās robežas, lai pašu klientiem būt iespēja gūt labumu no subsīdijas.
Visiem par lielu pārsteigumu pieteikumu apstiprināšana tika atlikta uz nenoteiktu laiku īsi pirms paredzētā sākuma. Macejs Mazurs (Maciej Mazur) no Polijas Alternatīvo degvielu asociācijas (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, PSPA) norādīja, ka, viņaprāt, kavēšanās iemesli varētu būt kaimiņvalstu pieredze.
Jo īpaši Slovākijas veiktie pasākumi varētu būt izbiedējuši Polijas iestādes. Tur pieteikumu pieņemšana bija jāpārtrauc tikai pēc četrām minūtēm, jo plānotais budžets bija izlietots līdz tam laikam. Varas iestādēm šķita iespējams, ka pieprasījums pēc dāsnā atbalsta Polijā būtu bijis daudz lielāks nekā Slovākijā. Ar pilnu subsīdiju 8600 eiro apmērā izmaksāto pirkuma prēmiju apjoms varēja būt daudz lielāks, nekā sākotnēji bija plānojis likumdevējs.
Rezultātā valdība airēja atpakaļ. „Tiek gatavots regulas grozījums. Visticamāk, ka atbalsts būs mazāk nekā 4800 eiro”, janvārī, reaģējot uz izmeklēšanu no Polijas plašsaziņas līdzekļiem, sacīja atbildīgais Polijas klimata aizsardzības ministrs Mihals Kurtika (Michał Kurtyka). Viņa argumentācija par zemāko subsīdijas likmi: “No tā labumu gūtu vairāk ieinteresēto personu”. Skaidroja Kurtika un atgādināja, ka ierobežojumi noteikti 2018.gadā, kad elektromobiļu cenas tirgū bija daudz augstākas.
Ne visi piekrīt ministra skatījumam. PSPA eksperti kopš tā laika ir apsprieduši nodokļu svarīgumu e-mobilitātes attīstībai Polijā. Saskaņā ar viņu vērtējumu e-automobiļu iegādes veicināšana privātpersonām Polijas automobiļu tirgū ir nenozīmīga, jo tikai viena trešdaļa jauno automašīnu ir paredzētas privātai lietošanai. Autoparku pirkumiem ir daudz lielāka nozīme.
Citiem vārdiem sakot, ar atbilstošiem nodokļu atvieglojumiem uzņēmumiem, lai iepirktu elektriskos automobiļus saviem autoparkiem, šo transportlīdzekļu īpatsvars ievērojami palielinātos un virzītos uz Rietumeiropas valstu līmeni. Viens no iespējamiem minētajiem pasākumiem ir tirdzniecības nodokļa atcelšana, lai uz Polijas ceļiem būtu vairāk nekā tikai 5700 elektroauto.
Tomēr pirkuma prēmijas neesamība gada pirmajos mēnešos izraisīja ārkārtīgi neparastu blakusefektu. Lai gan elektromobiļu jauno reģistrāciju pieaugums janvārī bija neliels, februārī tas ievērojami palielinājās. Abos mēnešos elektromobiļu iegādes apjoms pieauga par 181% salīdzinājumā ar to pašu periodu pērn. Kopumā tika reģistrēti 609 elektroauto.
No tiem 401 bija jaunas automašīnas, kā rāda dati no Polijas automašīnu tirgus datu sniedzēja SAMAR. Vislabāk pārdotais modelis bija Skoda Citigo e iV, pārdotas 92 vienības. Otrajā un trešajā vietā ar attiecīgi 53 un 50 automašīnām ierindojās Nissan Leaf un BMW i 3. Opel Corsa-e reģistrēja 28 reģistrētos automobiļus, kas, domājams, bija demonstrācijas auto dīleriem.
Papildus tika reģistrētas 23 jaunas Renault Zoe automašīnas. Volkswagen e-Up un e-Golf bija reģistrēti reti (katram tikai viens transportlīdzeklis), salīdzinot ar reģistrācijas datiem Vācijā.