Elektroauto uzlādes tīkls “Eleport” turpina attīstību un ir atvēris septiņas jaunas uzlādes stacijas. Dreiliņos ir uzstādītas trīs jaunas uzlādes stacijas tirdzniecības centra “Sāga” stāvlaukumā, Berģos uzstādītas divas lielveikala “Sky” stāvlaukumā, savukārt vēl divas no 3. maija būs pieejamas Siguldā, tirdzniecības centra “Šokolāde” stāvlaukumā, kopumā nodrošinot 14 jaunas pieslēgvietas Dreiliņos un Berģos.
Dreiliņos, t/c “Sāga” stāvlaukumā starp “Puķu” un “Meža” vārtiem, ir uzstādītas trīs jaunas uzlādes stacijas: 200 kW* ultra ātrā uzlādes stacija, kas spēj lādēt ar 1250 km/h lielu uzlādes ātrumu jeb 100 km piecu minūšu laikā, 120 kW* ātrā uzlādes stacija ar 750 km/h lielu uzlādes ātrumu un 22 kW maiņstrāvas jeb lēnā uzlādes stacija, kas nodrošina 145 km/h uzlādes ātrumu un ir piemērota nesteidzīgai uzlādei un atpūtai tirdzniecības centrā. Turklāt, lai atzīmētu jauno staciju atklāšanu, t/c “Sāga” viesiem tiks nodrošināta bezmaksas uzlāde no 28. aprīlim līdz 7. maijam.
“Eleport” misija ir [...]
Eiropā no 2035. gada oficiāli būs aizliegta jaunu, ar iekšdedzes dzinēju aprīkotu automašīnu tirdzniecība, taču jau šobrīd tendences atspoguļo pieaugošu interesi par elektroauto. Pēdējo četru gadu laikā Latvijā elektroauto apjoms ir desmitkāršojies, taču vienlaikus nepieciešamā uzlādes infrastruktūra palielinājusies tikai divas ar pusi reizes. Pašlaik akūti trūkst vietas, kur uzlādēt auto, lai gan elektrotīklā ir jauda, kas netiek izmantota. Šo jaudu var racionāli izmantot, uzstādot nelielas, viedās uzlādes ierīces – lādējot auto pašam un daloties ar elektroenerģiju ar citiem.
Problēma ar elektroauto uzlādes infrastruktūras nepietiekamību ir plaši zināma, par to tiek aktīvi diskutēts, taču mazāka uzmanība tiek pievērsta iespējamam risinājumam – pārdomātai elektrotīkla jaudas izmantošanai un veidiem, kā elektromobiļa uzlādes ierīci var padarīt pieejamu, vienlaikus ar to nopelnot. Ar neliela izmēra, viedajām uzlādes ierīcēm, ko iespējams uzstādīt mājā vai darba vietā, padarīt tās publiski pieejamas un pārdodot elektroenerģiju arī citiem, infrastruktūra salīdzinoši īsā laikā kļūtu plašāka un elastīgāka. Šādas [...]
Īstenojot vienotu Baltijas ilgtspējīgas e-mobilitātes attīstības projektu, izveidota Baltijas ekspertu darba grupa. Pirmajā sanāksmē tā iepazinās ar šā brīža e-mobilitātes attīstību un aktuālajiem jautājumiem katrā no Baltijas valstīm, kā arī vienojās par darba plānu vienotas e-mobilitātes attīstības veicināšanā. Viens no nākamajiem soļiem ir Baltijas un Norvēģijas ekspertu pieredzes apmaiņas vizīte, kas no 12.–14.aprīlim norisināsies Latvijā, Lietuvā un Igaunijā.
Baltijas darba grupā pārstāvēti eksperti no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas valsts pārvaldes (tostarp ministriju un pašvaldību pārvaldes līmenī), nevalstiskajām organizācijām un biedrībām. Tās mērķis ir veicināt kopēju izpratni par konstruktīvas sadarbības nepieciešamību vienotas e-mobilitātes attīstības veicināšanā visās trīs Baltijas valstīs.
Rezultātā iecerēts izstrādāt valdlīniju plānu vienotas un ilgtspējīgas e-mobilitātes attīstībai Baltijā, ieviešot Eiropas Savienības (ES) Zaļā kursa pamatnostādnes klimata izmaiņu ierobežošanā, virzoties uz klimata neitralitāti, kā arī ieceri no 2035. gada atteikties no jaunu auto reģistrēšanas ar iekšdedzes dzinējiem.
Drīzumā paredzēta darba grupas pieredzes apmaiņa ar Norvēģijas pārstāvjiem, kas jau [...]
Eiropadome 28. martā paziņoja, ka ir pieņēmusi stingrākus CO2 emisiju standartus jaunām automašīnām un furgoniem, kas rezultējas, ka no 2035.g. būs aizliegts Eiropā tirgot iekšdedzes automašīnas un furgonus.
Jauno noteikumu mērķis ir samazināt emisijas no autotransporta, kurā ir vislielākā emisiju daļa no transporta, un nodrošināt pareizo stimulu automobiļu rūpniecībai pāriet uz nulles emisiju mobilitāti, vienlaikus nodrošinot nepārtrauktu inovāciju šajā nozarē. Jaunie noteikumi nosaka šādus mērķus:
- CO2 emisiju samazinājums par 55% jaunām automašīnām un 50% jauniem furgoniem no 2030. līdz 2034. gadam salīdzinājumā ar 2021. gada līmeni,
- CO2 emisiju samazinājums par 100% gan jaunām automašīnām, gan furgoniem no 2035. gada.
Es priecājos redzēt, ka ES pilda savus solījumus ar Fit for 55 paketi. Jaunie noteikumi pavērs iespējas jaunākajām tehnoloģijām un radīs stimulu rūpniecībai investēt nākotnē, kurā nav fosilās degvielas.
Romina Pourmokhtari, Zviedrijas klimata un vides ministre
No 2025. gada līdz 2029. gada beigām darbosies regulējošs stimulu mehānisms nulles un zemu emisiju transportlīdzekļiem (ZLEV). Šī mehānisma ietvaros, ja ražotājs atbilst noteiktiem [...]
Ja cilvēki vēlas salīdzināt elektroauto, tad visbiežāk to dara pēc distances, ko var nobraukt ar pilnu uzlādi. Šo attālumu gan nav grūti pieaudzēt – atliek tikai uzstādīt lielāku akumulatoru.
Tiesa, tā palielinās arī auto svars, pasliktinās vadāmība un, pats galvenais, samazinās efektivitāte, bet tas negatīvi ietekmē tēriņus par uzlādi. Kā redzams, akumulatora kapacitāte nav vienīgais būtiskais faktors. Bet kā ražotāji atrod zelta vidusceļu starp sniedzamību un ekonomiju?
Vairāk ne vienmēr ir labāk
Ja runa ir par nobraucamo distanci, tad elektroauto efektivitāti nenosaka akumulatora ietilpība. Daudzos gadījumos ir pat otrādi: jo lielāks akumulators, jo mazāk mašīna spēj. To var uzskatāmi redzēt, salīdzinot vairākus jaunās paaudzes elektromobiļus, kuru deklarētais nobraukums ar pilnu uzlādi pārsniedz 600 km.
Jaunais Audi Q8 e-tron Sportback 55 Quattro, pēc WLTP mērījumiem, ar vienu uzlādi var nobraukt līdz 600 km. BMW i7 xDrive60 spēj veikt 625 km, savukārt Hyundai Ioniq 6 atrodas starp [...]
Elektroauto publiskā uzlādes tīkla attīstītājs “Eleport” šogad kopumā plāno investēt apmēram 30 miljonus eiro 1000 jaunu uzlādes punktu uzstādīšanā Baltijā un Polijā.
Kā norāda LETA, pērn Eleport uzstādīja 11 jaunas uzlādes stacijas, bet šogad plāns ir ievērojami palielināt uzstādīto uzlādes staciju skaitu, pievēršot īpašu uzmanību ne tikai Rīgai, bet arī citiem reģioniem Latvijā. Šobrīd Eleport ir parakstījis līgumus par 19 jaunu staciju uzstādīšanu, nodrošinot 38 pieslēgvietas Latvijā līdz šī gada vidum.
Šogad kopumā Eleport plāno parakstīt līgumus par vairāk nekā 1000 jaunu uzlādes punktu uzstādīšanu Baltijā un Polijā, investējot aptuveni 30 miljonus eiro.
Nākamie attīstības soļi ir atvērt super ātrās uzlādes stacijas pie visiem lielākajiem tirdzniecības centriem un nozīmīgiem satiksmes punktiem, lai attīstītu pamata ceļošanas infrastruktūru, tādējādi nodrošinot ne tikai ērtu infrastruktūru starp Baltijas galvaspilsētām, bet arī starp citām Latvijas pilsētām un reģioniem. Šādu pašu tīkla attīstības stratēģiju uzņēmums īsteno visā Baltijā un Polijā un plāno [...]
Vācijas premium automobiļu ražotājs Audi turpina paplašināt savu pilnībā elektrisko e-tron automobiļu saimi, un augstākās klases elektriskie SUV un krosoveri Audi Q8 e-tron un Audi Q8 Sportback e-tron jau ir pieejami Latvijā. Iepazīt jaunos premium klases SUV ir iespējams Audi centros Moller Auto Rīga un Moller Auto Lidosta. Audi Q8 e-tron sākuma cena ir 76 900 eiro, bet Audi Q8 e-tron Sportback ir pieejams no 79 500 eiro.
Audi Q8 e-tron un Audi Q8 Sportback e-tron ir optimizēta piedziņa, uzlabota aerodinamika, uzlādes efektivitāte un akumulatora ietilpība, kā arī palielināta nobraukuma rezerve – līdz 582 kilometriem (WLTP ciklā) SUV un līdz 600 kilometriem (WLTP ciklā) Sportback versijai [iepriekš 436 un 446 km].
Audi Q8 e-tron priekšgājējs Audi e-tron modelis 2022. gadā kļuva par pārdotāko Audi modeli Latvijā, nodrošinot Audi zīmolam otro vietu pārdotāko jauno elekotrauto konkurencē, ieskaitot pat apjoma modeļus. Tādēļ ar optimismu raugāmies arī uz e-tron modernizētās versijas pārdošanas rādītājiem šogad un tuvākajā nākotnē. Auto ir ieguvis ne tikai jaunu modeļa nosaukumu Audi Q8 e-tron un atjaunotu dizainu, bet arī ievērojami lielāku iespējamo nobraukumu ar vienu uzlādi, augstāku uzlādes efektivitāti, kā arī digitālos Matrix LED starmešus, kādus līdz šim tikām [...]
Ar H2Value projekta palīdzību tiks izveidota pirmā starpreģionu zaļā ūdeņraža vērtību ķēde Dienvidigaunijā, Tartu reģionā, un Ziemeļlatvijā, Vidzemes reģionā.
Turpmākos trīs gadus Latvijas Ūdeņraža Asociācija, SIA “ZAAO”, Vidzemes plānošanas reģions, kā arī vēl vairāki uzņēmumi un organizācijas no Igaunijas un Nīderlandes kopā strādās, lai līdz 2025. gada novembrim soli pa solim plānotu, izveidotu un pārbaudītu zaļā ūdeņraža potenciālu transporta nozarē mazākos reģionos, kā piemēru rādot Tartu un Vidzemes reģiona sadarbību. Ar H2Value projekta palīdzību tiks izveidota pirmā starpreģionu zaļā ūdeņraža vērtību ķēde Dienvidigaunijā, Tartu reģionā, un Ziemeļlatvijā, Vidzemes reģionā.
Apzinoties, ka kravu pārvadājumi un privāto automobiļu skaits turpina pieaugt, līdz ar to arī transporta sektors joprojām ir viens no lielākajiem siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju avotiem Eiropas Savienībā, lielāks uzsvars tiek likts uz dažādiem tehnoloģiskajiem risinājumiem, kas padarītu transportlīdzekļus efektīvākus un veicinātu mazemisiju un nulles emisiju transportlīdzekļu plašāku izmantošanu. Visbiežāk tiek uzsvērta esošā auto nomaiņa uz elektromobili [...]
Pērn Daugavpils satiksme noslēdza līgumu par 6 ar elektroautobusu piegādi. Kā informē pilsētas vadība, viens no viņiem drīzumā ieradīsies Daugavpilī.
Daugavpils domes deputāts un priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš Facebook paziņoja, ka jau martā Daugavpils var sagaidīt pirmo elektriski autobusu.
Pirmais Daugavpils vajadzībām saražotais elektrobuss pilsētā ieradīsies jau martā! Kopumā ir pasūtīti 6! šādi autobusi, bet jau rudenī 12 (Križi) un 17 (Jaunā Forštdate) maršrutos parādīsies garie autobusi. Ar šiem uzlabojumiem, pilsētas autobusu parks būs pilnībā atjaunots.
Daugavpils domes deputāts un priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš
Projekta ietvaros AS “Daugavpils satiksme” 12.07.2022. noslēdza līgumu ar personu apvienību “Scania Baltics” par 6 jaunu autobusu Scania Citywide LF BEV (elektriskais) piegādi, no projekta tiks attiecināti 2 autobusi. Visi jaunie autobusi tiks aprīkoti ar kondicionēšanas iekārtām, vizuāliem tablo un audio sistēmu, būs izvietoti skaidri saprotami marķējumi un piktogrammas. Autobusi būs ērti lietošanā cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, ierobežotām pārvietošanās iespējām, māmiņām ar bērnu [...]
Lai samazinātu autotransporta CO2 izmešus un paātrinātu autoparka atjaunināšanu, Baltijas valstīs aktivizētas atbalsta programmas elektroauto pircējiem. Ko no tām var iegūt privātpersonas un ko uzņēmumi?
Lietuvā labas ziņas uzņēmumiem
Lietuva savu jaunāko elektroauto iegādes atbalsta programmu atklāja 2022. gadā. Nepieciešamie līdzekļi tiek ņemti no Eiropas Savienības Modernizācijas fonda, un Lietuvā lēš, ka šim mērķim atvēlētie 50 miljoni eiro līdz 2026. gadam sekmēs vairāk nekā 14 000 elektroauto iegādi. Priekšroka ir privātpersonām – tām iezīmēti 35 miljoni apmēram 10 500 spēkratiem. Savukārt uzņēmumiem pieejami 15 miljoni 3750 mašīnām.
Atbalstam ir atšķirīgs apjoms. Tā privātpersonas, pērkot jaunu auto (līdz sešus mēnešus vecu), var rēķināties ar 5000 eiro, bet, iegādājoties lietotu (līdz četriem gadiem), – ar 2500 eiro. Turklāt privātpersonām ir jāapliecina, ka tās braucamo neizmantos komerciāliem nolūkiem.
Uzņēmumi var saņemt 4000 eiro subsīdiju, un tā domāta tikai pilnīgi jaunu (līdz sešus mēnešus vecu) auto iegādei. Turklāt no 2023. gada atbalsts ir papildināts ar vēl [...]