Kādu elektroauto var iegādāties ar 40 tūkstošu budžetu, lai tas atbilstu ģimenes vajadzībām un būtu arī praktisks ekspluatācijā?
Kad pienācis brīdis izvēlēties jaunu ģimenes auto un priekšroka tiek dota elektriskam modelim, ir jāizvērtē visi “par” un “pret”, jo kritēriji, kas būtu piemēroti benzīna un dīzeļdzinēja auto, šajā gadījumā ne vienmēr būs noderīgi.
Vispirms jāizvērtē, kādiem mērķiem auto izmantos
Daudzi droši vien bez ilgām pārdomām piekritīs, ka jaunas mašīnas gadījumā viens no svarīgākajiem kritērijiem ir cena. Kad noteikta ģimenes makam pieņemama robeža, var sākt meklēt modeli, kas iekļaujas budžeta rāmjos.
Tomēr, pirms sākt meklējumus, Delfi Auto redaktors un konkursa Latvijas Gada auto žūrijas pārstāvis Raimonds Zandovskis iesaka vispirms apdomāt, kādam mērķim elektroauto tiks iegādāts.
Ar 40 tūkstošiem eiro jebkurā gadījumā būs jāskatās uz kompakto klasi – Volkwagen ID.3, Renault Megane E-Tech, Nissan Leaf vai franču Peugeot e-2008 un Citroën ë-C4. Tāpēc vispirms pašiem jāatbild uz jautājumu, vai [...]
Nu jau tikai retajam nav portatīvā datora, tālruņa vai kādas citas ierīces ar akumulatoru, tāpēc visi lieliski zina, cik svarīga ir ātra to uzlāde. Tā kā šādi akumulatori ir nelieli un ēkās ir daudz kontaktligzdu, pārnēsājamās ierīces parasti uzlādē bez problēmām. Cita lieta ir elektriskie automobiļi, kas šai ziņā ir daudz prasīgāki. Tāpēc ražotāji pastāvīgi domā, kā tos uzlādēt pēc iespējas īsākā laikā.
Piemēram, luksusa elektroauto ražotājs Porsche un Audi savus elektroauto modeļus – attiecīgi Taycan un e-tron GT – ir aprīkojuši ar borta sistēmu, kas ļauj tos uzlādēt ar jaudu līdz 270 kW. Tas procesu padara ļoti ātru, un 80 procentu rezervju sasniegšanai nepieciešamas vien nedaudz vairāk kā 20 minūtes. Cits ātruma piemērs ir Tesla automobiļiem paredzētās Supercharger stacijas ar 250 kW jaudu, savukārt Latvijā un Lietuvā gan pašlaik ir tikai pa vienai tik jaudīgai uzlādes stacijai.
Aplūkojot visu uzlādes infrastruktūru, nākas konstatēt, ka minēto elektroauto īpašnieku rīcībā ir gauži [...]
2022. g. pirmo pusi noslēdzot, Latvijā bija par 77% vairāk elektroauto nekā gadu iepriekš. Pirmajā pusgadā EV ieņēma 5,2% jauno auto tirgus.
2022. gada aprīļa beigās pirmie elektroauto ar valsts atbalstu nonāca pie to īpašniekiem. Nepārsteidzoši, līdz tam bija nosacīti maigs pieaugums EV skaitam Latvijā, kuru pārsvarā veidoja lietotās automašīnas. Subsīdijām esot patiesi spēkā, jauno EV reģistrācijas ir teju 2x lielākas nekā pirms to paziņošanas.
2022. g. 1. jūlijā Latvijā bija reģistrēti 2’848 elektroauto (BEV) (+77%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu (YoY)), 59 elektriskie autobusi (+638%), 91 elektriskie vieglie kravas transportlīdzekļi (+160%), 38 elektriskie kvadricikli (+6%), 952 elektriskie mopēdi (+78%) un 61 elektriskie motocikli (+144%). Kopā Latvijā ir reģistrēti 4’049 elektriskie transportlīdzekļi (+64%).
2022. g. 1. ceturkšņa jauno elektrisko automašīnu reģistrācijas izdalot sīkāk:
- BEV: 165 reģistrācijas (+150% YoY, 4.4% ceturkšņa reģistrāciju) + 98 lietoti + 12 vieglie kravas (11 jauni + 1 lietots)
- PHEV: 54 reģistrācijas (+50%, 1,4%)
- Kopā: 219(+115%, 5.8%)
2022. g. 2. ceturksnī 266 BEV un [...]
Meklējot veidus, kā samazināt degvielas izmaksas, dažs apsver iespēju nomainīt pašreizējo mašīnu pret jaunāku un ekonomiskāku vai pat rīkoties vēl radikālāk – iegādāties elektroauto. Vai elektroauto patiešām ļaus ietaupīt un padarīs braukšanu lētāku?
Jau vairākus mēnešus ir vērojama kāda ne īpaši patīkama tendence: benzīna un dīzeļdegvielas cenas strauji aug un šobrīd jau ir sasniegušas gandrīz 2 eiro litrā. Degvielas cenu statistika neko labu nesola. 2022. gada janvāra pirmajā nedēļā benzīna litra cena Latvijā bija aptuveni 1,46 eiro, bet litrs dīzeļdegvielas maksāja 1,30 eiro. Ceturksni vēlāk, maija sākumā, bija ievērojams cenu kāpums – benzīna litrs maksāja jau 1,94 eiro, bet dīzeļdegviela vienā brīdī pat apsteidza benzīnu. Pozitīvas nākotnes vēsmas pagaidām nav jūtamas, jo degviela tikai kļūst dārgāka, un tiek prognozēts, ka tā pārsniegs 2 eiro par litru.
Lai maciņš nekļūtu pavisam plāns, protams, nākas domāt par to, kā samazināt izdevumus par degvielu. Viena iespēja ir izvēlēties jaunāku un ekonomiskāku [...]
SIA “ECO BUS” ir veikusi pirmā Latvijā sērijveidā modernizētā 100% elektriskā M3 1.klases pilsētas pasažieru autobusa izgatavošanu, sertifikāciju un reģistrāciju CSDD, kas ar 1.jūliju uzsāks testa braucienus regulāro pilsētas pasažieru pārvadājumu režīmā.
Dīzeļdzinēja autobusu modernizācijas uz 100% videi dradzīgu autobusu pilotprojekts tika uzsākts un izstrādāts CFLA programmas finansētā projekta „Ekonomiski pamatota un videi draudzīga elektroautobusa izveides tehnoloģijas izstrāde uz tradicionālā dīzeļdzinēja autobusa bāzes” ietvaros. Modernizētais elektriskais pasažieru autobuss ir izgatavots uz savulaik SIA “AmoPlant” Jelgavā pēc Nīderlandes kompānijas VDL Bus&Coach licences ražotā VDL Ambassador 200 autobusa bāzes.
Eiropas Savienība ir skaidri noteikusi zaļo kursu un nepieciešamo CO2 izmešu samazinājumu, kas jāsasniedz, tādējādi tuvā nākotnē ir sagaidāms elektrisko autobusu pieprasījuma pieaugums, kas skaidrojams arī ar daudz zemākām ekspluatācijas izmaksām.
SIA “ECO BUS” valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts
Neskatoties uz to, ka būtiskākais trūkums joprojām ir jaunu elektrisko autobusu augstās iegādes cenas un pārvadātāju [...]
Scania turpina īstenot elektrifikācijas plānu, lai sadarbībā ar klientiem sasniegtu zinātniski pamatotus CO2 samazināšanas mērķus.
Saskaņā ar savu attīstības plānu Scania ievieš jaunas paaudzes BEV kravas auto. Jaunā paaudze plašam klientu lokam ar dažādām vajadzībām pavērs durvis uz elektrificētā transporta pasauli. Ar 624 kWh akumulatoriem Scania nodrošina pamatu nopietnām pārmaiņām gan elektrisko kravas automašīnu attīstībā, gan to lomā reģionālajos pārvadājumos.
Tas ir nozīmīgs pavērsiens gan mums, gan mūsu partneriem. Mēs palielinām savu klāstu visās dimensijās, piedāvājot nebijušas iespējas plašam klientu lokam un visai transporta ekosistēmai. Šīs kravas mašīnas ir daļa no risinājuma, kas apmierina visas prasības, kuras izvirza pēc elektrifikācijas alkstošā transporta nozare.
Scania izpilddirektors Kristians Levins
Jaunā BEV kravas auto paaudze ir veidota uz klasiskajiem Scania pamatiem: modularitāte, ilgtspējība un kopējās ekspluatācijas izmaksas, kuras ir tādas pašas kā parastam kravas transportam vai pat labākas. Arī jaunākajiem Scania kravas elektroauto tiek nodrošināta [...]
Atklājot līdz šim lielāko uzņēmuma ātrās uzlādes līdzstrāvas lādētāju ražotni, E-mobilitātes izcilības centru Valdarno, Toskānā, Itālijā, ABB E-mobilitātes nodaļa nostiprina savas pasaules līdera pozīcijas elektroauto uzlādes risinājumu jomā.
Rūpnīcā tiks ražots pilns ABB līdzstrāvas uzlādes risinājumu klāsts, tā veicinot visu transporta nozaru elektrifikāciju un apliecinot ABB E-mobilitātes apņemšanos veidot bezemisiju nākotni ar gudriem un uzticamiem uzlādes risinājumiem elektrotransportam.
Vienlaikus ar 30 miljonu ASV dolāru investīcijām jaunās rūpnīcas izveidē pēdējo divu gadu laikā tika divkāršota ražošanas jauda, un 85 pasaules tirgos pārdots par 680’000 elektromobiļu lādētājiem vairāk nekā iepriekš. 16’000 kvadrātmetru plašā Valdarno rūpnīca gadā varēs saražot vairāk nekā 10’000 papildu lādētāju.
Valdarno ražotnes atklāšana apliecina ABB E-mobilitātes nodaļas apņemšanos veidot nākotni bez izmešiem. Līdztekus ražošanas jaudas palielināšanai ieguldījumi Valdarno rūpnīcā veicinās pētniecību un inovācijas, apliecinot mūsu pasaules līdera reputāciju elektrisko transportlīdzekļu uzlādes risinājumu jomā. Mēs turpināsim piedāvāt e-mobilitātes risinājumus ne tikai šodienas, bet arī nākotnes [...]
Eiropas Parlaments ir nobalsojis par 2035. gada termiņa noteikšanu iekšdedzes dzinēja automašīnām un furgoniem, kas ir nozīmīgs solis uz priekšu klimata pārmaiņu, gaisa kvalitātes un elektrisko transportlīdzekļu pieejamības jomā.
Eiropas Parlamenta deputāti nobalsoja par Eiropas Komisijas prasību automobiļu ražotājiem 2025. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, samazināt vidējās autoparka emisijas par 15 %, 2030. gadā – par 55 % (50% furgoniem) un 2035. gadā – par 100 %. Par balsoja 339 deputāti, pret bija 249, bet 24 atturējās. Konservatīvie, galēji labējie un pat daži progresīvie EP deputāti noraidīja augstāku mērķi 2025. gadam un 2030. gadam, kas prasītu ražotājiem palielināt elektrisko automobiļu pārdošanu. Vājie kritēriji šajā desmitgadē nerosinās autoražotājus pietiekami rīkoties, lai palīdzētu dalībvalstīm sasniegt savus klimata mērķus, apgalvo T&E.
Termiņš nozīmē, ka pēdējās fosilā kurināmā automašīnas tiks pārdotas līdz 2035. gadam, dodot mums iespēju cīnīties ar klimata pārmaiņām. Pakāpeniska iekšdedzes dzinēju izslēgšana ir arī vēsturiska iespēja palīdzēt izbeigt mūsu atkarību no naftas un padarīt [...]
Transportlīdzekļu nākotne ir elektriska vai vismaz “hibrīda”, tomēr šī nākotne nav tikai par ražošanu, pārdošanu un pirkšanu, tā ir arī par šo automašīnu apkopi un remontu. Gan autorizētajiem un neatkarīgajiem auto servisiem, gan profesionālajām izglītības iestādēm jau laikus ir jādomā par atbilstoši kvalificētu speciālistu pieejamību.
Liela daļa automobiļu zīmolu noteiktā laika periodā ir apņēmušies pārtraukt ražot benzīna vai dīzeļdegvielas dzinēju spēkratus. Biežāk publiski tiek minēts 2030., 2040. vai 2050. gads, kad no konveijeriem ripos tikai elektriskie dzelzs rumaki.
Vienlaikus elektrisko auto tirgus izaugsmi virza arī valdības. Ne velti, pēdējā ANO Klimata pārmaiņu konferencē Glāzgovā 30 valstis, tostarp Apvienotā karaliste, Kanāda, Indija, Nīderlande, Norvēģija, Polija un Zviedrija, parakstīja apņemšanos, ka no 2035. līdz 2040. gadam tajās pakāpeniski tiks izbeigta tradicionālo degvielu auto pārdošana.
Protams, var teikt, ka šīs apņemšanās nav juridiski saistošas un ka vēl daudz kas var mainīties, tomēr uz to cerēt nevar un nedrīkst. Objektīvi raugoties – [...]
7. aprīlī Vides aizsardzības un reģionālā ministrija (VARAM) rīkoja tiešsaistes publicitātes pasākumu, lai informētu par atbalsta programmas aktualitātēm elektromobiļu iegādei.
Konkursa kārtībā šonedēļ izraudzīti 58 komersanti un līzinga devēji, ar kuriem 30 dienu laikā tiks noslēgti līgumi par bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu tirdzniecību ar EKII (emisijas kvotu izsolīšanas instruments) atbalstu, līdz ar to privātpersonas jau aprīļa vidū varēs sākt pieteikties elektrauto iegādei. Iedzīvotāji ir aicināti sekot līdzi aktuālajai informācijai Latvijas Vides investīciju fonda mājaslapā www.lvif.gov.lv.
Mēs katrs varam pielikt roku pie ilgtspējīgāka patēriņa veicināšanas un zaļāka dzīvesveida piekopšanas – nododot dzērienu iepakojumu depozīta sistēmā, aktīvi šķirojot atkritumus, uzstādot saules paneļus vai atsakoties no dzīvnieku valsts produktiem. Tagad arī Latvijas iedzīvotājiem beidzot pieejams atbalsts elektroauto iegādei, kas ļaus mazināt transporta radīto siltumnīcefekta gāzu emisiju ietekmi uz apkārtējo vidi un dabu. Šī atbalsta programma ir viens no pasākumiem, lai veicinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu un sniegtu iedzīvotājiem [...]